10929
България
Напредъкът за изграждането на магистрала „Струма“ е обсъден на заседание на Постоянния комитет на Бернската конвенцияНапредъкът за изграждането на магистрала „Струма“ е бил обсъден на днешното заседание на Постоянния комитет на Бернската конвенция, съобщиха от Министерството на околната среда и водите (МОСВ).Оттам посочват, че за поредна година досието за автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле е оставено "като възможен файл". На заседанието е бил представен напредъкът на българските власти по реализацията на непостроения участък в района на дефилето.
Диляна Асенова
| 06 Декември 2024, 17:07 ч.
Напредъкът за изграждането на магистрала „Струма“ е бил обсъден на днешното заседание на Постоянния комитет на Бернската конвенция, съобщиха от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Оттам посочват, че за поредна година досието за автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле е оставено "като възможен файл". На заседанието е бил представен напредъкът на българските власти по реализацията на непостроения участък в района на дефилето. На него е представено и мнението на неправителствени организации. Изнасянето на трафика извън дефилето е ключово, са заявили представителите на неправителствените организации, цитирани от МОСВ. По информация на ведомството те са посочили, че изграждането на източното платно на магистралата, предвидено да поеме трафика от Кулата към София, може да се разглежда като важна стъпка за намаляване на негативните въздействия върху видовете и местообитанията и като предпоставка за прилагане на подходящи мерки за опазване на биоразнообразието. От министерството съобщават още, че членовете на Постоянния комитет са приели напредъка по изпълнението на проекта и постигнатата през февруари договореност с Европейската комисия (ЕК) по отношение на необходимите следващи стъпки, за да бъде завършен. "Както ЕК, така вече и Бернската конвенция, припознават, че всички бъдещи стъпки трябва от една страна да отчитат стабилността на административните актове, като същевременно се гарантира, че се предприемат всички мерки за опазване на засегнатите местообитания и видове", се посочва в съобщението на екоминистерството. Оттам казват, че с днешното решение изграждането на източното трасе ще може да започне в най-близко време, което ще позволи да бъде изведен трафикът от дефилето и ще се намали натискът върху дивите животни. В същото време, за да се осигури участието на заинтересованите страни в процеса, Постоянният комитет препоръчва да бъде активизиран диалогът с тях и те да бъдат включени в следващите етапи на развитие на проекта. По този начин ще се гарантира, че съображенията за опазване на местообитанията и видовете ще бъдат отчетени, пояснява още МОСВ. По искане на жалбоподателя Постоянният комитет препоръчва "паралелно с изпълнението на източното платно (от Кулата към София) да бъдат извършени проучвания при какви условия второто платно, което ще осигури транспортното направление от София към Кулата, може да бъде изпълнено успоредно на първото при минимално засягане на местообитанията и видовете, предмет на опазване в защитените зони", уточняват от министерството. В извършването на това проучване следва да се включи екип с необходимата екологична експертиза, с която да подпомогне изготвянето на оптимални технически решения, добавят още от ведомството. "В резултат от прилагане на този подход следва незавършеният участък на автомагистрала „Струма“ да се осъществи по две нови платна, а преминаващият през дефилето път да остане като дублиращ", се казва още в позицията. Малко по-късно след съобщението на МОСВ от екологично сдружение "За Земята" изпратиха своя позиция. В нея се казва, че Постоянен комитет на Бернската конвенция в Страсбург взе решение, с което се настоява българските власти да построят автомагистрала „Струма” изцяло извън Кресненския пролом. "Взетото решение от Комитета беше предложено съвместно от представителите на правителствената делегация и неправителствените организации — жалбоподатели", се казва в становището на организацията. Според "За Земята" становището предвижда "окончателно да отпадне вариантът западното платно да минава по сегашния път през Кресненския пролом, а този път да функционира само като допълващ локален път на магистралата". Бернската конвенция е приета в Берн на 19 септември 1979 г. и има за цел да насърчи сътрудничеството между подписалите я страни с оглед опазване на дивата европейска флора и фауна и техните естествени местообитания, и да защити застрашените миграционни видове.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град.
От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
|
Няма загинали при пътнотранспортни произшествия в страната през изминалото денонощие
|
Празнично шествие от мотористи в костюми на Дядо Коледа премина през Плевен
|
Жители на симитлийското село Крупник протестираха заради прекъсвания на електрозахранването
|
Спокойна е пътната обстановка в Кюстендил
|
Да бъдем единни и да работим за стабилна България, призова служебният премиер Димитър Главчев
|
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия |
Задържан е 41-годишен мъж, нападнал шофьор на линейка в Камено
|
Играчки за елха от стъкло и вълна, свещи и древни игри от кожа са подаръци с кауза, които изработват социални предприятия у нас
|
Поради снеговалеж се ограничава движението на тежкотоварни автомобили през проходa Рожен
|
Интензивен е трафикът за товарни автомобили на някои гранични пунктове с Румъния и Турция
|
Доброволци на БЧК дариха 55 пакета със здравословни храни на деца в риск в Ловешка област
|