Начало Местен фокус Авиацията се учи от грешките си и остава най-безопасният вид транспорт, заяви пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски
10259
България

Авиацията се учи от грешките си и остава най-безопасният вид транспорт, заяви пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски

Авиацията се учи от грешките и от проблемите, които изпитва и остава най-безопасният вид транспорт.Това каза в интервю пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски.

| 07 Декември 2024, 07:30 ч.
Авиацията се учи от грешките си и остава най-безопасният вид транспорт, заяви  пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски
Авиацията се учи от грешките си и остава най-безопасният вид транспорт, заяви пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски
Снимка © DFA

Авиацията се учи от грешките и от проблемите, които изпитва и остава най-безопасният вид транспорт. Това каза в интервю пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски. 

Предложение за актуализиране на част от местните данъци и такси ще разгледат днес общинските съветници в Петрич. Това каза Светла Данаилова, председател на Общинския съвет в Петрич.

Предложена е промяна на данъка върху недвижимите имоти от 1,8 на 2 промила. За данъка при възмездно придобиване на имущество е заложена промяна от 2,2 на 2,5 на сто върху данъчната оценка. Предложена е промяна и на данъка върху превозните средства. Сумата, с която този данък ще се увеличи, зависи от категорията на моторните превозни средства, поясни председателят на Общинския съвет.

Ще бъде предложено увеличение и на патентния данък. Размерът на увеличението зависи от местоположението на обекта, в който се извършват съответните услуги, като общината е разделена на четири района.  По отношение на такса битови отпадъци за града е предложено увеличение от 5,5 промила на 6,5 промила. За юри

На символична церемония официално бе открит Туристическият център на Община Самоков в курортен комплекс "Боровец". Водосвет бе отслужен от архиерейския наместник на Самоковската духовна околия ставрофорен иконом Михаил Колев, а приветствие отправи кметът на общината Ангел Джоргов. 

Центърът ще работи със стандартно работно време всеки ден от 09:00 до 17:00 часа, каза Иванка Вукова от центъра. Тя допълни, че ще съдействат на туристите при всякакви въпроси. Ще се раздават брошури и рекламни материали. Локацията е на централната улица в курорта, непосредствено под хотел „Самоков“. 

Кметът Ангел Джоргов обясни, че са вложени доста средства в инфраструктурат на курорта. Той допълни, че в момента е обявена обществена поръчка за изграждането на тротоарите и изрази надежда през пролетта те да са готови.

Тази вечер от 17:00 часа е и официалното откри

След като бъдат създадени комисиите, част от тяхната дейност е да започне попълването на регулаторите, заяви в предаването „Политически НЕкоректно“ по БНР председателят на Народното събрание (НС) Наталия Киселова. Най-важното, по думите , е да бъде съставено правителство. Ако има разговори за кабинет, мисля, че ще има и за регулаторите, посочи Киселова. Според нея  разговорите за Висшия съдебен съвет трябва да бъдат извадени пред скоби, защото там е нужно по-сериозно мнозинство, което да подкрепи промените.

На въпрос дали има достатъчно време да бъде спрян изборът на Борислав Сарафов за главен прокурор, обясни, че на 7 януари е първото заседание на комисията по правни въпроси, която трябва да разгледа три законопроекта за промени в Закона за съдебната власт и зависи как ще се развие процедурата. Не искам да обещая, че на 16 януари ще има закон, по-скоро Сарафов

Министърът на здравеопазването да положи усилия за намаляване на напрежението в болници в страната, поискаха в позиция от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ). 

От ПП-ДБ призовават служебния министър на здравеопазването д-р Кондева незабавно да осъществи срещи с Българския лекарски съюз (БЛС) и персонала на Национална кардиологична болница (НКБ) в София и общинската Югозападна болница в Сандански и да осигури нормалната им работа, като предприеме съответните действия спрямо ръководството на НКБ и осигури междуинституционална защита на лекарите и сестрите от Югозападна болница.

От коалицията припомнят, че през последната седмица сме свидетели на сериозно напрежение и риск за функционирането на двете болници в страната.

Вчера 200 медицински специалисти от Национална кардиологична болница се обърнаха с отворено писмо към нар

При първа възможност в търсенето на 13-годишния Николай от гурковското село Конаре ще се включи хеликоптер. Това заяви пред журналисти директорът на Областната дирекция на МВР в Стара Загора ст. комисар Красимир Христов. Това зависи от метеорологичните условия, а целта е хеликоптерът да облети труднодостъпните райони. В момента обаче хеликоптерът не може да излети от авиобазата в Елхово заради мъгла. 

По думите на комисаря в търсенето продължават да се влагат много сили и средства, участват служители на полиция, пожарна, включени са дронове, претърсват се и повторно райони, в които се предполага, че момчето може да се е скрило. Според него основната версия, по която се работи, е детето да е тръгнало с кучето на семейството, което също липсва, и да се е изгубило. Проверяват се обаче всички останали възможни версии – за инцидент или някакъв тип криминално деяние. &bdqu

Именно инцидентите са тези, които правят авиацията най-безопасният вид транспорт. Има една клиширана фраза, че историята и безопасността на авиацията е написана с кръв. Разследването на всеки един инцидент има за цел да открие първопричините и обстоятелствата, които са довели до него, така че да бъдат избегнати в бъдеще, посочи той. 

Според Богоявленски твърдението, че българските пилоти са сред най-добрите, донякъде е самохвалство, тъй като всеки един пилот се старае да направи полета максимално комфортен за своите пътници на борда. 

Общо 82% от пътниците на европейските авиокомпании не знаят какви са техните права в случай на извънредна ситуация, посочи пилотът, позовавайки се на данни от проучване по темата. 

По повод на катастрофиралия товарен самолет в края на ноември във литовската столица Вилнюс, Богоявленски коментира, че не е редно да се правят спекулации с това какво точно се е случило, но, според него, не става дума за някакъв вид саботаж, а за верига от събития. 

По думите му често се търси единствено сензацията при отразяването на авиационната тематика в медиите. 

Следва пълният текст на интервюто: 

Г-н Богоявленски, Вие бяхте сред лекторите на интересен семинар за журналисти, провел се в сградата на „Ръководство въздушното движение“ – БУЛАТСА, на който те бяха запознати отблизо с авиационната терминология и сферата като цяло. Разкажете повече за тази идея.

- Целта беше точно тази – да подобрим в известна степен средата на отразяване на авиационния ресор в българските медии, защото, поне по мое впечатление, когато говорим за авиация, често говорим за някаква сензация. Под сензация имам предвид по-скоро в негативен смисъл – закъсняват полети, отменят се, пътниците са недоволни и така нататък. Идеята на авиацията е да бъде най-безопасният начин за транспортиране на голямо количество хора на максимално далечни разстояния и тя се справя добре в това, особено последните десетилетия с тази своя основна задача. Получихме един много силен шамар, колкото и да е груб изразът, с локдауна, масовите затваряния на летища, спиранията на полети – буквално беше приземена цялата индустрия, която, заради чувствителността си към кризите, беше ударена веднага след като пандемията стана факт. Това предизвика доста остри разговори в тази посока, не само на медийно ниво, но и вътре в самата гилдия,  и в цялата индустрия. Точно там ми хрумна идеята, че ще бъде добре да се съберем с колегите, да го обсъдим – да поговорим по приятелски за тези теми. 

По време на семинара бяха споменати много цифри. Една от цифрите, която прави впечатление, че около 80% от пътниците в Европа, а този процент за България беше и по-голям, не познават правата си като пътници.

- Това наистина е така и е доказано чрез един качествен анализ, че 82% от пътниците на европейските авиокомпании не знаят какви са техните права в случай на извънредна ситуация, свързана с полета, като например забавяне или закъснение. За тази цел е изготвена специална регулация, регламент на български, на Европейската комисия, с номер 261, който много точно определя какво се случва в такива ситуации. При възникнала такава ситуация следва пътниците да бъдат компенсирани от авиокомпаниите за техните неудобства. 

Има и форсмажорни обстоятелства. Понякога се стига дотам, че тези обстоятелства, като например мъгла или пък стачки на ръководители на полети в даденото въздушно пространство, могат да бъдат изтълкувани различно от различните регулатори, съответно и от авиокомпаниите, така че те да си спестят обезщетенията за пътниците. Ако самият пътуващ не знае какви са неговите права, няма и как да ги потърси. В този ред на мисли, вече има доста комерсиални дружества, фирми, които предлагат подобни услуги – срещу известна комисионна да свършат тази работа от името на пътника, без той дори да разбира. Единственото, което трябва да знае е, че подобни фирми има и той може да се обърне към тях. 

Има много митове, свързани с авиацията. Хората вярват или се страхуват от едно или друго нещо. На първо място нека да попитам опасни ли са турбуленциите в самолета?

- Не. Категорично отговорът е не. Има около 1% случаи, в които турбуленция може да е опасна за структурната цялост на самолета. Може ли самолет да падне заради турбуленция или да има по-сериозен инцидент? Почти е сигурно – не. Защо обаче казвам почти? На нас като пасажери, едно от основните ни задължения, когато се настаним е да сме със затегнати колани. Проблемът е, че турбуленция може да възникне неочаквано. Ако човек не се е подготвил, вече се е отпуснал, наслаждава се на полета или на закуската си, може буквално да подскочи от мястото си в такъв момент, да си удари главата в тавана и да пострада. Така че, в този смисъл, да – в такъв случай турбуленцията е наистина опасна. Но е опасна за нас като пасажери, ако не спазваме правилата и не сме със затегнати предпазни колани, но не е опасна за безопасността на полета като такъв или за самия самолет. 

Значи не може да навреди на структурата на самолета?

- Да. Тя би могла, но в случай, че е наистина екстремна. Тук стигаме до една друга тема, свързана с климата и климатичните промени, ще се върна на нея, но ако изобщо се стигне до толкова екстремна турбуленция, всеки самолет има структурни лимити и ограничения, които може да издържи при огъване на крилото преди момента на случване на необратимите последици – пропуквания, счупвания – тоест наистина структурни последици. Но, все пак, ако се стигне до там, пак говорим за верига от събития – една по-силна турбуленция да предизвика несвойствено поведение на самолета, което да доведе до това екипажът да загуби контрол над машината и това вече да предизвика нарушения в целостта, а не самата турбуленция като такава.

Точно този момент на изненада е много вреден и пречи много и на екипажа. Екипажът, който е в круизната част на полета – по-дългата част, обикновено следи как работи автоматиката на борда – да няма отклонения от стандартните процеси и процедури на борда. Но, честно казано, екипажът е отпуснат в тази фаза на полета, въпреки че ние винаги сме концентрирани – максимална е концентрацията при излитане и кацане и през различните фази на дадения полет. Тогава наистина се стига до този ефект на шок и изненада, в който през първите няколко секунди не знаеш как да реагираш и може да вземеш грешно решение. Случва ли се? Случва се – доказано е и при много разследвания на такива произшествия. Та, в този смисъл – да, би могло да бъде опасно, но отново говорим за една верига от събития по конкретен повод.

Всеки е чувал е, че българските пилоти са едни от най-добрите в света. Вярно ли е това?

- Това е и самохвалство. Не бих могъл да коментирам този въпрос, но мога да кажа, че всеки един пилот се старае да направи полета максимално комфортен за своите пътници. Дори пилотите на товарните самолети се стараят за себе си, защото в повечето случаи те са само двама на борда, да си направят полета възможно най-лесен и комфортен, така че да им удобно, но там като че ли насладата от самото пилотиране е по-голяма, защото знаеш, че няма как някои да се оплаче например, че има по-голямо претоварване, че друса повече или че си навлязъл в нежелана турбуленция. Шегата настрана – и в двата случая говорим преди всичко за безопасност – в единия случай просто имаш хора, които изпитват определено неразположение например, защото вестибуларният им апарат не е привикнал към условията на борда, за това, че са в по-различна среда – различна височина, налягане, за това, че са буквално сгушени в една тръба под налягане, която се е издигнала на много голяма височина. Но по същия начин могат да бъдат третирани и пратките в самолетите – превозват се най-различни товари, които изискват специално отношение – да не се превишава или понижава температурата, за да не се стигне до проблем с товарите, ако имаме на борда живи животни, или пък домашните любимци в пътнически самолет; продукти, които имат по-особени условия на съхранение – например пресни продукти, които трябва да бъдат изстудявани или замразени. За тях на борда има и сух лед, но пък той е опасен и по други причини – заради изпаренията. Така че за всеки един вид полети има определени процедури, които всеки един екипаж е длъжен и със сигурност спазва, за да е сигурно, че полетът ще е безопасен и комфортен. Затова казвам, че има старание – ако хората смятат, че българските пилоти се справят по-добре, дано е така. Само им го пожелавам.     

Всеки екипаж трябва да следва точно определените процедури на всяка авиокомпания. Когато имаме по-скоро лошо време – дъжд, лоша видимост, странични ветрове, е редно не да се търси мекото кацане, а по-скоро да приземят максимално бързо самолета. Тогава може да се получи по-твърдо кацане. Уверявам всички, че това е нормално. 

В края на ноември във Вилнюс стана авиокатастрофа. Не е редно да се спекулира за евентуалните причини, но вие проследихте ли съществуващата информация и каква е вашата оценка на събитията?

- Ще започна с това, че не е редно да се спекулира с потенциални причини за инцидента. Отново имаме едно струпване на авиационни случки. В единия случай говорим за авария, в другия – за инцидент, защото има загинал, тежко пострадали хора и разрушен самолет, какъвто е случаят във Вилнюс. Само ден по-рано обаче, имаше подобна авария на летището в Анталия с един руски самолет - „Сухой Суперджет“. Двигателят му се запали и се стигна до евакуация. Отново имаше проблем, не толкова сериозно и масово отразен, но отново привлича вниманието към една не толкова популярна тема.

В икономическо направление санкциите, които са наложени върху един от най-големите авиационния пазари в света, какъвто е на Руската федерация, вече започват да дават своето отражение върху безопасността на полетите. Малко известен факт е, че там са приземени почти около 20-25% от самолетите западно производство, поради недостиг на резервни части и липса на доставки. Тази цяла индустрия се преориентира към собствено производство самолети. Този „Сухой Суперджет“ не е точно такъв, защото е със западни двигатели и авионика, но пада качеството на обслужване и поддръжка на цял един авиационен флот. Защо го казвам това? Защото е важно, отразява се на цялата индустрия. Не е един затворен пазар. Независимо от наложените ограничения за прелитане, руски самолети продължават да летят и извън руска територия, например случаят с Турция. Не казвам, че има връзка между двата случая. 

В катастрофата във Вилнюс имаше съмнения за саботаж. За мен по-скоро не става дума за това, защото не е търговски полет с пътници. Полетът е товарен, изпълняван в една от ненатоварените части от денонощието, рано сутринта. Тук говорим за малко странно стечение на обстоятелствата. От записите, които чухме, сякаш има едно неразбиране какво екипажът иска да попита и да изпълни, както и това какво ръководителят на полети във Вилнюс му разрешава, съответно дава като напътствия за продължаване на полета. Метеорологичната обстановка не е толкова сложна, въпреки че има нисък таван на облачността. Това означава, че екипажът доста късно ще види светлините на пистата на летището. Летището във Вилнюс се характеризира с това, че е доста близо и дори в рамките на града. Напомня на софийското. Това означава, че пилотите достатъчно рано са започнали да виждат светлините на земята, независимо от облачната пелена. Те прозират и през облака. 

Прави впечатление и странното изпълнение на финалната част от подхода за кацане, така наречената глисада. Това е ъгълът, под който самолетът равномерно се снишава за кацане към пистата. Изпълнява се с една доста сериозна за авиацията разлика в предписаната и реалната височина. Тя е от близо 200 фута. Това е около 70 метра, а 70 метра не са никак малко. Ако погледнем математически на нещата ще видим, че в хоризонтална дистанция това се съотнася с този близо километър и нещо разстояние от пистата, на който самолетът се разбива. Ако е била изпълнена тази погрешна глисада, погрешен ъгъл. Ето, все пак стигнахме до някаква спекулация, но е редно да се спре дотук. Разследващите ще имат първи думата със своя предварителен доклад. В Европейския съюз той стандартно трябва да е готов до две седмици. Ще можем да прочетем резултатите от т. нар. черни кутии, записващите  устройства на разговорите на борда и на данните от полета. 

Близо 80 на 100 от авиационните произшествия се дължат на човешки фактор. Не казвам грешка, а фактор. Може да е заблуда или верига от събития, довела до вземане на неправилно решение.  За мен също ще бъде безкрайно интересно да разбера какво се е случило. 

Именно инцидентите са тези, които правят авиацията най-безопасният вид транспорт. Има една клиширана фраза, че историята и безопасността на авиацията е написана с кръв. Разследването на всеки един инцидент има за цел да открие първопричините и обстоятелствата, които са довели до него, така че да бъдат избегнати в бъдеще. Казано простичко – да не повтаряме едни и същи грешки. При разследването на авиационни произшествия не се търси вина, а причини. Авиацията се учи от грешките и от проблемите, които изпитва.                                                                                                                   

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Няма загинали при пътнотранспортни произшествия в страната през изминалото денонощие
Няма загинали при пътнотранспортни произшествия в страната през изминалото денонощие, съобщават от МВР на своя сайт. В страната са станали 16 катастрофи, при които са ранени 18 душ ...
Празнично шествие от мотористи в костюми на Дядо Коледа премина през Плевен
Празнично шествие от дядоколедовци на мотори и АТВ-та премина през Плевен днес. С него беше поставен финалът на тазгодишното, 13-то поред, издание на благотворителната кампания &bd ...
Жители на симитлийското село Крупник протестираха заради прекъсвания на електрозахранването
Жители на симитлийското село Крупник протестираха заради прекъсвания в електрозахранването днес преди обед. Пред репортер кметът на селото Александър Равначки каза, че причината за ...
Спокойна е пътната обстановка в Кюстендил
Спокойна е пътната обстановка в Кюстендил, казаха от Областното пътно управление. Сняг вали в Осоговската планина и по пътя за ГКПП "Гюешево", в местността Дервена, но се почиства ...
Да бъдем единни и да работим за стабилна България, призова служебният премиер Димитър Главчев
Честито Рождество Христово, да сме живи и здрави всички. Всички българи да сме по-единни и да работим за една по-стабилна България, с повече просперитет. Това каза служебният преми ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Интензивен е трафикът за товарни автомобили на някои гранични пунктове с Румъния и Турция
Интензивен е трафикът за товарни автомобили на някои гранични пунктове с Румъния и Турция, съобщават от Главна дирекция "Гранична полиция" на МВР в информация към 18:00 часа.  ...
В пет общини в Ловешко продължава да има населени места без електрозахранване
В пет общини в Ловешко продължава да има населени места без електрозахранване, информираха от електроразпределителното дружество. Продължава отстраняването на авариите вследствие н ...
Челна катастрофа между два автомобила е станала на пътя Смолян – Пампорово, няма сериозно пострадали
Челна катастрофа между два автомобила е станала следобед на пътя Смолян – Пампорово в района на храма „Св. Пантелеймон“.  Заради пътния инцидент временно е з ...
Изпращаме най-добрата за Монтана година след 1989 г., заяви в обръщение кметът на града Златко Живков
Във видеообръщение за Коледа към гражданите кметът на Монтана Златко Живков заяви, че Община Монтана изпраща най-силната си година от 1989 г. насам като инвестиции и бюджет. Въпрек ...
Няма загинали при пътнотранспортни произшествия в страната през изминалото денонощие
Няма загинали при пътнотранспортни произшествия в страната през изминалото денонощие, съобщават от МВР на своя сайт. В страната са станали 16 катастрофи, при които са ранени 18 душ ...
Тикер в 19:02 ч.
Интензивен е трафикът за товарни автомобили на някои гранични пунктове с Румъния ...
Начало Местен фокус
10259
България

Авиацията се учи от грешките си и остава най-безопасният вид транспорт, заяви пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски

Авиацията се учи от грешките и от проблемите, които изпитва и остава най-безопасният вид транспорт.Това каза в интервю пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски.

| 07 Декември 2024, 07:30 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Авиацията се учи от грешките си и остава най-безопасният вид транспорт, заяви  пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски
Авиацията се учи от грешките си и остава най-безопасният вид транспорт, заяви пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски
Снимка © DFA

Авиацията се учи от грешките и от проблемите, които изпитва и остава най-безопасният вид транспорт. Това каза в интервю пилотът и авиационен журналист Александър Богоявленски. 

Предложение за актуализиране на част от местните данъци и такси ще разгледат днес общинските съветници в Петрич. Това каза Светла Данаилова, председател на Общинския съвет в Петрич.

Предложена е промяна на данъка върху недвижимите имоти от 1,8 на 2 промила. За данъка при възмездно придобиване на имущество е заложена промяна от 2,2 на 2,5 на сто върху данъчната оценка. Предложена е промяна и на данъка върху превозните средства. Сумата, с която този данък ще се увеличи, зависи от категорията на моторните превозни средства, поясни председателят на Общинския съвет.

Ще бъде предложено увеличение и на патентния данък. Размерът на увеличението зависи от местоположението на обекта, в който се извършват съответните услуги, като общината е разделена на четири района.  По отношение на такса битови отпадъци за града е предложено увеличение от 5,5 промила на 6,5 промила. За юри

На символична церемония официално бе открит Туристическият център на Община Самоков в курортен комплекс "Боровец". Водосвет бе отслужен от архиерейския наместник на Самоковската духовна околия ставрофорен иконом Михаил Колев, а приветствие отправи кметът на общината Ангел Джоргов. 

Центърът ще работи със стандартно работно време всеки ден от 09:00 до 17:00 часа, каза Иванка Вукова от центъра. Тя допълни, че ще съдействат на туристите при всякакви въпроси. Ще се раздават брошури и рекламни материали. Локацията е на централната улица в курорта, непосредствено под хотел „Самоков“. 

Кметът Ангел Джоргов обясни, че са вложени доста средства в инфраструктурат на курорта. Той допълни, че в момента е обявена обществена поръчка за изграждането на тротоарите и изрази надежда през пролетта те да са готови.

Тази вечер от 17:00 часа е и официалното откри

След като бъдат създадени комисиите, част от тяхната дейност е да започне попълването на регулаторите, заяви в предаването „Политически НЕкоректно“ по БНР председателят на Народното събрание (НС) Наталия Киселова. Най-важното, по думите , е да бъде съставено правителство. Ако има разговори за кабинет, мисля, че ще има и за регулаторите, посочи Киселова. Според нея  разговорите за Висшия съдебен съвет трябва да бъдат извадени пред скоби, защото там е нужно по-сериозно мнозинство, което да подкрепи промените.

На въпрос дали има достатъчно време да бъде спрян изборът на Борислав Сарафов за главен прокурор, обясни, че на 7 януари е първото заседание на комисията по правни въпроси, която трябва да разгледа три законопроекта за промени в Закона за съдебната власт и зависи как ще се развие процедурата. Не искам да обещая, че на 16 януари ще има закон, по-скоро Сарафов

Министърът на здравеопазването да положи усилия за намаляване на напрежението в болници в страната, поискаха в позиция от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ). 

От ПП-ДБ призовават служебния министър на здравеопазването д-р Кондева незабавно да осъществи срещи с Българския лекарски съюз (БЛС) и персонала на Национална кардиологична болница (НКБ) в София и общинската Югозападна болница в Сандански и да осигури нормалната им работа, като предприеме съответните действия спрямо ръководството на НКБ и осигури междуинституционална защита на лекарите и сестрите от Югозападна болница.

От коалицията припомнят, че през последната седмица сме свидетели на сериозно напрежение и риск за функционирането на двете болници в страната.

Вчера 200 медицински специалисти от Национална кардиологична болница се обърнаха с отворено писмо към нар

При първа възможност в търсенето на 13-годишния Николай от гурковското село Конаре ще се включи хеликоптер. Това заяви пред журналисти директорът на Областната дирекция на МВР в Стара Загора ст. комисар Красимир Христов. Това зависи от метеорологичните условия, а целта е хеликоптерът да облети труднодостъпните райони. В момента обаче хеликоптерът не може да излети от авиобазата в Елхово заради мъгла. 

По думите на комисаря в търсенето продължават да се влагат много сили и средства, участват служители на полиция, пожарна, включени са дронове, претърсват се и повторно райони, в които се предполага, че момчето може да се е скрило. Според него основната версия, по която се работи, е детето да е тръгнало с кучето на семейството, което също липсва, и да се е изгубило. Проверяват се обаче всички останали възможни версии – за инцидент или някакъв тип криминално деяние. &bdqu

Именно инцидентите са тези, които правят авиацията най-безопасният вид транспорт. Има една клиширана фраза, че историята и безопасността на авиацията е написана с кръв. Разследването на всеки един инцидент има за цел да открие първопричините и обстоятелствата, които са довели до него, така че да бъдат избегнати в бъдеще, посочи той. 

Според Богоявленски твърдението, че българските пилоти са сред най-добрите, донякъде е самохвалство, тъй като всеки един пилот се старае да направи полета максимално комфортен за своите пътници на борда. 

Общо 82% от пътниците на европейските авиокомпании не знаят какви са техните права в случай на извънредна ситуация, посочи пилотът, позовавайки се на данни от проучване по темата. 

По повод на катастрофиралия товарен самолет в края на ноември във литовската столица Вилнюс, Богоявленски коментира, че не е редно да се правят спекулации с това какво точно се е случило, но, според него, не става дума за някакъв вид саботаж, а за верига от събития. 

По думите му често се търси единствено сензацията при отразяването на авиационната тематика в медиите. 

Следва пълният текст на интервюто: 

Г-н Богоявленски, Вие бяхте сред лекторите на интересен семинар за журналисти, провел се в сградата на „Ръководство въздушното движение“ – БУЛАТСА, на който те бяха запознати отблизо с авиационната терминология и сферата като цяло. Разкажете повече за тази идея.

- Целта беше точно тази – да подобрим в известна степен средата на отразяване на авиационния ресор в българските медии, защото, поне по мое впечатление, когато говорим за авиация, често говорим за някаква сензация. Под сензация имам предвид по-скоро в негативен смисъл – закъсняват полети, отменят се, пътниците са недоволни и така нататък. Идеята на авиацията е да бъде най-безопасният начин за транспортиране на голямо количество хора на максимално далечни разстояния и тя се справя добре в това, особено последните десетилетия с тази своя основна задача. Получихме един много силен шамар, колкото и да е груб изразът, с локдауна, масовите затваряния на летища, спиранията на полети – буквално беше приземена цялата индустрия, която, заради чувствителността си към кризите, беше ударена веднага след като пандемията стана факт. Това предизвика доста остри разговори в тази посока, не само на медийно ниво, но и вътре в самата гилдия,  и в цялата индустрия. Точно там ми хрумна идеята, че ще бъде добре да се съберем с колегите, да го обсъдим – да поговорим по приятелски за тези теми. 

По време на семинара бяха споменати много цифри. Една от цифрите, която прави впечатление, че около 80% от пътниците в Европа, а този процент за България беше и по-голям, не познават правата си като пътници.

- Това наистина е така и е доказано чрез един качествен анализ, че 82% от пътниците на европейските авиокомпании не знаят какви са техните права в случай на извънредна ситуация, свързана с полета, като например забавяне или закъснение. За тази цел е изготвена специална регулация, регламент на български, на Европейската комисия, с номер 261, който много точно определя какво се случва в такива ситуации. При възникнала такава ситуация следва пътниците да бъдат компенсирани от авиокомпаниите за техните неудобства. 

Има и форсмажорни обстоятелства. Понякога се стига дотам, че тези обстоятелства, като например мъгла или пък стачки на ръководители на полети в даденото въздушно пространство, могат да бъдат изтълкувани различно от различните регулатори, съответно и от авиокомпаниите, така че те да си спестят обезщетенията за пътниците. Ако самият пътуващ не знае какви са неговите права, няма и как да ги потърси. В този ред на мисли, вече има доста комерсиални дружества, фирми, които предлагат подобни услуги – срещу известна комисионна да свършат тази работа от името на пътника, без той дори да разбира. Единственото, което трябва да знае е, че подобни фирми има и той може да се обърне към тях. 

Има много митове, свързани с авиацията. Хората вярват или се страхуват от едно или друго нещо. На първо място нека да попитам опасни ли са турбуленциите в самолета?

- Не. Категорично отговорът е не. Има около 1% случаи, в които турбуленция може да е опасна за структурната цялост на самолета. Може ли самолет да падне заради турбуленция или да има по-сериозен инцидент? Почти е сигурно – не. Защо обаче казвам почти? На нас като пасажери, едно от основните ни задължения, когато се настаним е да сме със затегнати колани. Проблемът е, че турбуленция може да възникне неочаквано. Ако човек не се е подготвил, вече се е отпуснал, наслаждава се на полета или на закуската си, може буквално да подскочи от мястото си в такъв момент, да си удари главата в тавана и да пострада. Така че, в този смисъл, да – в такъв случай турбуленцията е наистина опасна. Но е опасна за нас като пасажери, ако не спазваме правилата и не сме със затегнати предпазни колани, но не е опасна за безопасността на полета като такъв или за самия самолет. 

Значи не може да навреди на структурата на самолета?

- Да. Тя би могла, но в случай, че е наистина екстремна. Тук стигаме до една друга тема, свързана с климата и климатичните промени, ще се върна на нея, но ако изобщо се стигне до толкова екстремна турбуленция, всеки самолет има структурни лимити и ограничения, които може да издържи при огъване на крилото преди момента на случване на необратимите последици – пропуквания, счупвания – тоест наистина структурни последици. Но, все пак, ако се стигне до там, пак говорим за верига от събития – една по-силна турбуленция да предизвика несвойствено поведение на самолета, което да доведе до това екипажът да загуби контрол над машината и това вече да предизвика нарушения в целостта, а не самата турбуленция като такава.

Точно този момент на изненада е много вреден и пречи много и на екипажа. Екипажът, който е в круизната част на полета – по-дългата част, обикновено следи как работи автоматиката на борда – да няма отклонения от стандартните процеси и процедури на борда. Но, честно казано, екипажът е отпуснат в тази фаза на полета, въпреки че ние винаги сме концентрирани – максимална е концентрацията при излитане и кацане и през различните фази на дадения полет. Тогава наистина се стига до този ефект на шок и изненада, в който през първите няколко секунди не знаеш как да реагираш и може да вземеш грешно решение. Случва ли се? Случва се – доказано е и при много разследвания на такива произшествия. Та, в този смисъл – да, би могло да бъде опасно, но отново говорим за една верига от събития по конкретен повод.

Всеки е чувал е, че българските пилоти са едни от най-добрите в света. Вярно ли е това?

- Това е и самохвалство. Не бих могъл да коментирам този въпрос, но мога да кажа, че всеки един пилот се старае да направи полета максимално комфортен за своите пътници. Дори пилотите на товарните самолети се стараят за себе си, защото в повечето случаи те са само двама на борда, да си направят полета възможно най-лесен и комфортен, така че да им удобно, но там като че ли насладата от самото пилотиране е по-голяма, защото знаеш, че няма как някои да се оплаче например, че има по-голямо претоварване, че друса повече или че си навлязъл в нежелана турбуленция. Шегата настрана – и в двата случая говорим преди всичко за безопасност – в единия случай просто имаш хора, които изпитват определено неразположение например, защото вестибуларният им апарат не е привикнал към условията на борда, за това, че са в по-различна среда – различна височина, налягане, за това, че са буквално сгушени в една тръба под налягане, която се е издигнала на много голяма височина. Но по същия начин могат да бъдат третирани и пратките в самолетите – превозват се най-различни товари, които изискват специално отношение – да не се превишава или понижава температурата, за да не се стигне до проблем с товарите, ако имаме на борда живи животни, или пък домашните любимци в пътнически самолет; продукти, които имат по-особени условия на съхранение – например пресни продукти, които трябва да бъдат изстудявани или замразени. За тях на борда има и сух лед, но пък той е опасен и по други причини – заради изпаренията. Така че за всеки един вид полети има определени процедури, които всеки един екипаж е длъжен и със сигурност спазва, за да е сигурно, че полетът ще е безопасен и комфортен. Затова казвам, че има старание – ако хората смятат, че българските пилоти се справят по-добре, дано е така. Само им го пожелавам.     

Всеки екипаж трябва да следва точно определените процедури на всяка авиокомпания. Когато имаме по-скоро лошо време – дъжд, лоша видимост, странични ветрове, е редно не да се търси мекото кацане, а по-скоро да приземят максимално бързо самолета. Тогава може да се получи по-твърдо кацане. Уверявам всички, че това е нормално. 

В края на ноември във Вилнюс стана авиокатастрофа. Не е редно да се спекулира за евентуалните причини, но вие проследихте ли съществуващата информация и каква е вашата оценка на събитията?

- Ще започна с това, че не е редно да се спекулира с потенциални причини за инцидента. Отново имаме едно струпване на авиационни случки. В единия случай говорим за авария, в другия – за инцидент, защото има загинал, тежко пострадали хора и разрушен самолет, какъвто е случаят във Вилнюс. Само ден по-рано обаче, имаше подобна авария на летището в Анталия с един руски самолет - „Сухой Суперджет“. Двигателят му се запали и се стигна до евакуация. Отново имаше проблем, не толкова сериозно и масово отразен, но отново привлича вниманието към една не толкова популярна тема.

В икономическо направление санкциите, които са наложени върху един от най-големите авиационния пазари в света, какъвто е на Руската федерация, вече започват да дават своето отражение върху безопасността на полетите. Малко известен факт е, че там са приземени почти около 20-25% от самолетите западно производство, поради недостиг на резервни части и липса на доставки. Тази цяла индустрия се преориентира към собствено производство самолети. Този „Сухой Суперджет“ не е точно такъв, защото е със западни двигатели и авионика, но пада качеството на обслужване и поддръжка на цял един авиационен флот. Защо го казвам това? Защото е важно, отразява се на цялата индустрия. Не е един затворен пазар. Независимо от наложените ограничения за прелитане, руски самолети продължават да летят и извън руска територия, например случаят с Турция. Не казвам, че има връзка между двата случая. 

В катастрофата във Вилнюс имаше съмнения за саботаж. За мен по-скоро не става дума за това, защото не е търговски полет с пътници. Полетът е товарен, изпълняван в една от ненатоварените части от денонощието, рано сутринта. Тук говорим за малко странно стечение на обстоятелствата. От записите, които чухме, сякаш има едно неразбиране какво екипажът иска да попита и да изпълни, както и това какво ръководителят на полети във Вилнюс му разрешава, съответно дава като напътствия за продължаване на полета. Метеорологичната обстановка не е толкова сложна, въпреки че има нисък таван на облачността. Това означава, че екипажът доста късно ще види светлините на пистата на летището. Летището във Вилнюс се характеризира с това, че е доста близо и дори в рамките на града. Напомня на софийското. Това означава, че пилотите достатъчно рано са започнали да виждат светлините на земята, независимо от облачната пелена. Те прозират и през облака. 

Прави впечатление и странното изпълнение на финалната част от подхода за кацане, така наречената глисада. Това е ъгълът, под който самолетът равномерно се снишава за кацане към пистата. Изпълнява се с една доста сериозна за авиацията разлика в предписаната и реалната височина. Тя е от близо 200 фута. Това е около 70 метра, а 70 метра не са никак малко. Ако погледнем математически на нещата ще видим, че в хоризонтална дистанция това се съотнася с този близо километър и нещо разстояние от пистата, на който самолетът се разбива. Ако е била изпълнена тази погрешна глисада, погрешен ъгъл. Ето, все пак стигнахме до някаква спекулация, но е редно да се спре дотук. Разследващите ще имат първи думата със своя предварителен доклад. В Европейския съюз той стандартно трябва да е готов до две седмици. Ще можем да прочетем резултатите от т. нар. черни кутии, записващите  устройства на разговорите на борда и на данните от полета. 

Близо 80 на 100 от авиационните произшествия се дължат на човешки фактор. Не казвам грешка, а фактор. Може да е заблуда или верига от събития, довела до вземане на неправилно решение.  За мен също ще бъде безкрайно интересно да разбера какво се е случило. 

Именно инцидентите са тези, които правят авиацията най-безопасният вид транспорт. Има една клиширана фраза, че историята и безопасността на авиацията е написана с кръв. Разследването на всеки един инцидент има за цел да открие първопричините и обстоятелствата, които са довели до него, така че да бъдат избегнати в бъдеще. Казано простичко – да не повтаряме едни и същи грешки. При разследването на авиационни произшествия не се търси вина, а причини. Авиацията се учи от грешките и от проблемите, които изпитва.                                                                                                                   

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Няма загинали при пътнотранспортни произшествия в страната през изминалото денонощие
Празнично шествие от мотористи в костюми на Дядо Коледа премина през Плевен
Жители на симитлийското село Крупник протестираха заради прекъсвания на електрозахранването
Спокойна е пътната обстановка в Кюстендил
Да бъдем единни и да работим за стабилна България, призова служебният премиер Димитър Главчев
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
В детайли
Интензивен е трафикът за товарни автомобили на някои гранични пунктове с Румъния и Турция
Сфера
В пет общини в Ловешко продължава да има населени места без електрозахранване
Местен фокус
Челна катастрофа между два автомобила е станала на пътя Смолян – Пампорово, няма сериозно пострадали
На преден план
Изпращаме най-добрата за Монтана година след 1989 г., заяви в обръщение кметът на града Златко Живков
Контекст
Няма загинали при пътнотранспортни произшествия в страната през изминалото денонощие
Основна линия
Повече от 550 семейства получиха пакети с хранителни продукти в благотворителна кампания в Петрич
Местен фокус
Празнично шествие на мотористи в костюми на Дядо Коледа зарадва петричани
Сфера
Общо 30 водачи, шофирали след употреба на алкохол, и девет, под въздействие на наркотици, е установило МВР за изминалия ден
Сфера
Президентът Румен Радев изрази съболезнования за загиналите при авиокатастрофата в Казахстан
Контекст
Празнично шествие от мотористи в костюми на Дядо Коледа премина през Плевен
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.