Начало Основна линия Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
6911
България

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти.Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

| 04 Март 2025, 11:31 ч.
Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
Снимка © БТА

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти. Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

Активната културна политика е ключ към съхранението на националната ни памет

Трите лъча протестиращи служители на градския транспорт - тези от площад "Мак

Народният представител Мариана Бояджиева и общински съветници от БСП представ

Както ви казах - загуба на време, каза пред журналисти в кулоарите на парламе

Търпението ни вече е накрая, каза народният представител от "Демокрация, прав

Инспекцията започна от новоизграждащия се железопътен тунел в района на Вакарел.

По отношение на лот 1  от участъка, Караджов каза, че в него се намират двете тръби, които ще бъдат най-дългите не само в България, но и на Балканския полуостров. Той е с обща дължина на двете тръби 13 км. По думите му въпросите, които касаят тунела, са доста тежки. 

Той каза, че е проектиран лек крепеж за тунел, който започва да не издържа. По думите на Гроздан Караджов той е целият на вълни и поддава. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи и допълнителни крепежни елементи. Според министъра това дава някакъв ефект, но не пълен. Караджов каза, че се налага трето проектиране, което се прави в момента, и с него не се забелязват никакви проблеми.

„За съжаление, то е много по-скъпо от това, което заложено по проект, и лимитите, които законът дава, са вече достигнати“, добави още Караджов. По думите му това, което му предстои като задача, е да се намери юридически вариант, вероятно чрез нова обществена поръчка, за тежките крепежи, които са необходими за тунела. Той каза, че е много неприятно, че проблемът е на три години и никой не го е решил из основи. Гроздан Караджов посочи, че тунелът е на вълни, защото конструкцията е проектирана като „лека конструкция“ и почвата, която е в него предимно глина и пясъци, не може да бъде укрепена с лек крепеж, а трябва да е с по-сериозен. Той добави, че е пробвано с по-силен крепеж, но това се оказва невъзможно. 

По думите на Караджов, още преди три години, когато е започнало прокопаването на тунела, е станало ясно, че проектът не отговаря на геологията, но въпреки това строителството е продължило. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи – допълнителни анкери и допълнителни крепежни елементи, но това не е помогнало.

Предвиждаме изключително сериозно затягане на режима на арбитражните съдилища

На 17 април 1970 г. екипажът на „Аполо-13“ се завръща успешно на

Със суитшърти български общественици призоваха за връщането на украинските де

Досегашните опити да се прави тунел са били неуспешни и тунелът сляга и става на вълни, тоест имало е дори и пропадания, допълни Караджов.

Той увери, че още през тази седмица се надява да може да излезе с някакво предложение по този казус.

С колко ще се оскъпи проектът още не е ясно, но по думите на министъра са достигнати лимитите за непредвидени работи – тоест те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, включително и специален анекс, сключен преди година.

„По предварителни данни, виждайки, че става дума за много сериозно преработване на проекта, вероятно ще се отиде към нова процедура, която да извършва, без да се спира работата по досегашните тунели“, обясни транспортният министър.

Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. Проблемът е, че строителството трябва да бъде завършено до 2030 година, за да не бъдат загубени европейски средства, каза още министърът. 

Целта е 2029 г. да си пуснем тунела и да тръгне железницата, защото това е част от проекта да имаме по-бързи влакове, които да тръгват и да идват навреме, допълни Гроздан Караджов.

За останалите участъци няма такива данни за такива проблеми, обясни още той.

„Причината да дойда още в първия си месец на поста си тук са данните, които получих за тежкия проблем, с който се сблъскваме  - лош конструктивен проект, вероятно базиран на лоша геология, който три години се мъчат да го залепят, за го закърпят по някакъв начин, но това решение не издържа и сега се налага да действаме спешно във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо и финансово решение“, разясни вицепремиерът.

Той допълни, че има уверение, че е открито конструктивно решение на проблема и в последните 50 метра в едната тръба на тунела състоянието е стабилно.

Иначе напредъкът е добър, близо 40 % е изпълнено от проект, заяви Гроздан Караджов.

На проверката присъства и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев. Според него в последните три години по проекта се наблюдава абсолютно бездействие, никой не се е интересувал от техническото състояние на обектите и днес просто някой трябва да плати сметката.

Проблемът на управлението досега е именно загубата на време и европейските срокове, каза Кирил Добрев. Проблемите трябва да се решават, когато им е времето. Няма как една програма, която свършва 2030 г. да я решаваме 2028 г., допълни той.

През септември 2022 г. започна изграждането на третия лот на жп участък Елин Пелин - Костенец, който включва трасето между Ихтиман и Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток – Запад и e от изключително важният за България и съседните страни европейски коридор номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас, съобщиха тогава от Националната компания „Железопътна инфраструктура“. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Преди 20 години конклавът избира кардинал Йозеф Рацингер за 265-и папа с името Бенедикт Шестнайсети
Преди 20 години, на 19 април 2005 г., във Ватикана немският кардинал Йозеф Рацингер е избран за 265-и папа и глава на Римокатолическата църква с името Бенедикт Шестнайсети, сочи ин ...
Въвеждат за три дни временна организация на движението по кръговото кръстовище "Трапезица" в Бургас заради ремонт на пасарелката
Три дни ще има временна организация на движението по кръговото кръстовище "Трапезица" в Бургас. Причината са продължаващите ремонтни дейности по пасарелката, съобщиха от пресцентър ...
По-малко катастрофи през март спрямо февруари във Врачанско отчита Областната дирекция на полицията
През март месец в област Враца са регистрирани 44 пътнотранспортни произшествия (ПТП), с 16 ранени, съобщиха от Областната дирекция на МВР-Враца в отчета си, публикуван на сайта на ...
Жълт код за интензивни валежи е обявен за шест области на страната за 18 април
Жълт код за интензивни валежи е обявен за шест области на страната за 18 април. Това съобщиха от Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) на своя уебсайт. Предупреж ...
Вот на недоверие за неща, случили се преди избора на правителството, е стремеж за дестабилизиране на Народното събрание, каза Наталия Киселова
Да се иска вот на недоверие за неща, които са се случили преди това правителство да бъде избрано, е стремеж да се дестабилизира Народното събрание (НС) и то да не работи. Това каза ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
По високите части на планините е облачно и мъгливо, планинските спасители не препоръчват туризъм
В планините е облачно, по високите части и мъгливо, съобщиха от Планинската спасителна служба към Българския червен кръст. Духа слаб вятър, на доста места превалява и слаб дъжд. Т ...
Потушени са общо 62 пожара през изминалото денонощие, няма загинали и пострадали хора
През изминалото денонощие са потушени общо 62 пожара, а противопожарните служби са реагирали на 98 сигнала за произшествия. Това съобщава на сайта си Главна дирекция „Пожарна ...
Трафикът е нормален през граничните пунктове с Турция и Сърбия, съобщава "Гранична полиция"
Трафикът е нормален на всички контролно-пропускателни пунктове (ГКПП) на границите с Турция и Сърбия, съобщават от Главна дирекция "Гранична полиция" (ГДГП) на страницата си в инте ...
Възстановява се организацията на движение по пътя София – Кулата с две ленти към столицата, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура"
След 12:00 часа днес се възстановява постоянната организация на движение с две ленти в посока София и една лента за Кулата по път I-1/E-79 при връзката на първокласния път с автома ...
Преди 20 години конклавът избира кардинал Йозеф Рацингер за 265-и папа с името Бенедикт Шестнайсети
Преди 20 години, на 19 април 2005 г., във Ватикана немският кардинал Йозеф Рацингер е избран за 265-и папа и глава на Римокатолическата църква с името Бенедикт Шестнайсети, сочи ин ...
Тикер в 10:01 ч.
В планините е облачно, по високите части и мъгливо, съобщиха от Планинската спа ...
Начало Основна линия
6911
България

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти.Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

| 04 Март 2025, 11:31 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
Снимка © БТА

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти. Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

Инспекцията започна от новоизграждащия се железопътен тунел в района на Вакарел.

По отношение на лот 1  от участъка, Караджов каза, че в него се намират двете тръби, които ще бъдат най-дългите не само в България, но и на Балканския полуостров. Той е с обща дължина на двете тръби 13 км. По думите му въпросите, които касаят тунела, са доста тежки. 

Той каза, че е проектиран лек крепеж за тунел, който започва да не издържа. По думите на Гроздан Караджов той е целият на вълни и поддава. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи и допълнителни крепежни елементи. Според министъра това дава някакъв ефект, но не пълен. Караджов каза, че се налага трето проектиране, което се прави в момента, и с него не се забелязват никакви проблеми.

„За съжаление, то е много по-скъпо от това, което заложено по проект, и лимитите, които законът дава, са вече достигнати“, добави още Караджов. По думите му това, което му предстои като задача, е да се намери юридически вариант, вероятно чрез нова обществена поръчка, за тежките крепежи, които са необходими за тунела. Той каза, че е много неприятно, че проблемът е на три години и никой не го е решил из основи. Гроздан Караджов посочи, че тунелът е на вълни, защото конструкцията е проектирана като „лека конструкция“ и почвата, която е в него предимно глина и пясъци, не може да бъде укрепена с лек крепеж, а трябва да е с по-сериозен. Той добави, че е пробвано с по-силен крепеж, но това се оказва невъзможно. 

По думите на Караджов, още преди три години, когато е започнало прокопаването на тунела, е станало ясно, че проектът не отговаря на геологията, но въпреки това строителството е продължило. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи – допълнителни анкери и допълнителни крепежни елементи, но това не е помогнало.

Досегашните опити да се прави тунел са били неуспешни и тунелът сляга и става на вълни, тоест имало е дори и пропадания, допълни Караджов.

Той увери, че още през тази седмица се надява да може да излезе с някакво предложение по този казус.

С колко ще се оскъпи проектът още не е ясно, но по думите на министъра са достигнати лимитите за непредвидени работи – тоест те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, включително и специален анекс, сключен преди година.

„По предварителни данни, виждайки, че става дума за много сериозно преработване на проекта, вероятно ще се отиде към нова процедура, която да извършва, без да се спира работата по досегашните тунели“, обясни транспортният министър.

Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. Проблемът е, че строителството трябва да бъде завършено до 2030 година, за да не бъдат загубени европейски средства, каза още министърът. 

Целта е 2029 г. да си пуснем тунела и да тръгне железницата, защото това е част от проекта да имаме по-бързи влакове, които да тръгват и да идват навреме, допълни Гроздан Караджов.

За останалите участъци няма такива данни за такива проблеми, обясни още той.

„Причината да дойда още в първия си месец на поста си тук са данните, които получих за тежкия проблем, с който се сблъскваме  - лош конструктивен проект, вероятно базиран на лоша геология, който три години се мъчат да го залепят, за го закърпят по някакъв начин, но това решение не издържа и сега се налага да действаме спешно във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо и финансово решение“, разясни вицепремиерът.

Той допълни, че има уверение, че е открито конструктивно решение на проблема и в последните 50 метра в едната тръба на тунела състоянието е стабилно.

Иначе напредъкът е добър, близо 40 % е изпълнено от проект, заяви Гроздан Караджов.

На проверката присъства и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев. Според него в последните три години по проекта се наблюдава абсолютно бездействие, никой не се е интересувал от техническото състояние на обектите и днес просто някой трябва да плати сметката.

Проблемът на управлението досега е именно загубата на време и европейските срокове, каза Кирил Добрев. Проблемите трябва да се решават, когато им е времето. Няма как една програма, която свършва 2030 г. да я решаваме 2028 г., допълни той.

През септември 2022 г. започна изграждането на третия лот на жп участък Елин Пелин - Костенец, който включва трасето между Ихтиман и Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток – Запад и e от изключително важният за България и съседните страни европейски коридор номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас, съобщиха тогава от Националната компания „Железопътна инфраструктура“. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Преди 20 години конклавът избира кардинал Йозеф Рацингер за 265-и папа с името Бенедикт Шестнайсети
Въвеждат за три дни временна организация на движението по кръговото кръстовище "Трапезица" в Бургас заради ремонт на пасарелката
По-малко катастрофи през март спрямо февруари във Врачанско отчита Областната дирекция на полицията
Жълт код за интензивни валежи е обявен за шест области на страната за 18 април
Вот на недоверие за неща, случили се преди избора на правителството, е стремеж за дестабилизиране на Народното събрание, каза Наталия Киселова
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
В детайли
По високите части на планините е облачно и мъгливо, планинските спасители не препоръчват туризъм
Местен фокус
Потушени са общо 62 пожара през изминалото денонощие, няма загинали и пострадали хора
Основна линия
Трафикът е нормален през граничните пунктове с Турция и Сърбия, съобщава "Гранична полиция"
Контекст
Възстановява се организацията на движение по пътя София – Кулата с две ленти към столицата, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура"
Сфера
Преди 20 години конклавът избира кардинал Йозеф Рацингер за 265-и папа с името Бенедикт Шестнайсети
В детайли
Променя се организацията на движение на градския транспорт в София за великденските празници
На преден план
Общинският приют за безстопанствени кучета е поставен под карантина заради болестта гана
В детайли
Нов протест, наречен „На кафе“, се проведе на незаработилия граничен пункт Рудозем – Ксанти
Основна линия
Трафикът на вход и изход на ГКПП "Малко Търново" е интензивен за леки автомобили
Основна линия
Със сдруженията на областните и общинските болници не е обсъждана промяната на таксата за престой в лечебните заведения
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.