Начало Основна линия Как жегите се отразяват на хората и по-рискови ли за някои работещи като ватманите
5278
България

Как жегите се отразяват на хората и по-рискови ли за някои работещи като ватманите

Реално ли е усещането за все по-топли лета и по-продължителни периоди на суша, как влияят жегите на работещите и с какви мерки може да се облекчи трудът им – по тези теми екип разговаря с климатолога Симеон Матев и ватмана на трамвай в София Александър Трифонов.Срещнахме се с тях през един от горещите дни през август, когато в столицата температурата беше около 30 градуса.

| 12 Август 2025, 09:00 ч.
Как жегите се отразяват на хората и по-рискови ли за някои работещи като ватманите
Как жегите се отразяват на хората и по-рискови ли за някои работещи като ватманите
Снимка © Христо Стефанов / БТА

Реално ли е усещането за все по-топли лета и по-продължителни периоди на суша, как влияят жегите на работещите и с какви мерки може да се облекчи трудът им – по тези теми екип разговаря с климатолога Симеон Матев и ватмана на трамвай в София Александър Трифонов. Срещнахме се с тях през един от горещите дни през август, когато в столицата температурата беше около 30 градуса. И двамата коментираха, че топлото време не е за подценяване, а гражданите трябва да намерят начин, по който да се охлаждат.

Две жени са загинали при катастрофата във Варна, съобщиха от полицията в кра

Сумата от 4007 лева е събрана в подкрепа на общинския Фонд „Репродуктив

През следващата година в Стара Загора предстои изграждането и разкриването на

Момче на 14 години е самокатастрофирало между чирпанските села Зетьово и Цели

В празничните дни около Коледа и Нова година и във връзка с присъединяването

Горещото време не е за подценяване 

Достигането на рекордно високи температури вече стана традиция през последните 7-8 години, каза Симеон Матев. Най-високата температура до момента за това лято у нас е 43,5 градуса в Монтана, посочи той.

В някои отношения климатът ни започна да наподобява този на Северна Гърция, като това се вижда в Сандански, Хасково и Кърджали, където средната температура е като тази в гръцките градове отпреди 30-40 години, разясни Матев. София вече има средногодишна температура като Благоевград, а Благоевград – тази на Сандански, добави той.

Макар за страната да няма достигнат абсолютен рекорд това лято, климатологът предупреждава, че жегите стават все по-продължителни. Трябва да сме адаптирани за горещото време и да не го пренебрегваме, съветва той.

Тези продължителни горещини се отразяват негативно на хората, защото сме свидетели на поредица от дни, в които температурата не пада под 35-40 градуса, обясни Матев. По време на такива горещи вълни нощните температури също са високи и често не падат под 20 градуса, това са т.нар. тропически нощи, добави той. Организмът не успява да се охлади добре, тялото не си отпочива, горещите вълни изтощават, подчерта климатологът. По думите му вследствие на това човек става по-податлив на болести, а работоспособността намалява.

Столичната община ще обжалва пред Върховния административен съд (ВАС) част от

По-висока такса битови отпадъци ще плащат жителите на община Дупница след Нов

За седмица (15-21 декември) на територията на област Търговище са констатиран

Как човек ще понесе жегите в работно време, зависи от неговата издръжливост. Ако седиш на сянка, може да седиш на открито и цял ден, но ако извършваш тежка физическа дейност под ярките лъчи на слънцето - повече от два часа сутрин и два следобед е доста изтощително, каза Матев. И предупреди – работата в горещо време може да е фатална, ако работещият не се охлажда, не приема течности и няма възможност да се възстанови.

По думите на Матев ватманите и шофьорите на градския транспорт могат да бъдат изложени на риск. Ватманът се намира на сянка, но самото превозно средство е на слънце, а голяма част от прозорците или не се отварят, или се отварят малко, коментира той. Така, ако температурата навън е екстремно висока, в помещението на ватмана може да стигне 40 градуса, отбеляза Матев, който разказа, че е участвал в експерименти за измерване на температурата в шофьорската кабина. Ако навън е до 40 градуса, вътре може да стане дори 55 градуса, а рекордът, който сме измерили, е 62 градуса, каза климатологът. При такива температури не мисля, че дори трябва да се работи, добави той. Компаниите, които са оператори на транспортни средства, трябва да вземат необходимите мерки за безопасност, като осигурят климатик или други охлаждащи средства, посочи климатологът. 

Как работят ватманите без климатик  

Не бих казал, че горещината се отразява добре, в кабината става над 45 градуса, когато навън е над 35 градуса, каза Александър Трифонов, който е ватман от над пет години и вози пътници по линия 22 около осем – девет часа на ден. Той смята, че миналото лято е било по-горещо, докато тази година температурите са по-поносими.

Според него горещината пречи и на пътниците, защото помещенията на старите трамваи не са охладени. Понякога на хората им става лошо, твърди той. Някои от старите трамваи са климатизирани, но само кабините на ватманите, заяви Трифонов.

Как се справяме – отваряме страничните прозорчета и пием течности. Не може да кажеш: „Няма да работя“, след което да си тръгнеш. Работиш и това е, качваш се и тръгваш, коментира ватманът. 

За да пребори жегите, той приема повече течности, в почивките си купува сладолед, а в кабинета си има малък вентилатор, макар че и той не успява да охлади помещението. На първата и последната спирка имаме по около десет минути почивка, но няма къде да се охладиш. Привилегировани са тези, на които са поставени климатиците, коментира ватманът.

На въпрос защо няма сложени климатици във всички трамваи, Трифонов заяви, че са били информирани, че липсват определени части. Свикнал съм на горещо, така че нямам кой знае какви притеснения, каза ватманът с усмивка, докато напуска крайната си спирка, обръща и поема обратно в посока центъра. Въпреки горещината ватманът сподели, че работата му харесва.

Срещаме пътници, които чакат на спирките. Някои от тях разказаха, че пътуват всеки ден с трамвай, въпреки че е много жега. Отворените прозорци и люковете не вършат работа при големите горещини, сподели жена, която пътува по линия 22.

Надежда, че ситуацията в градския транспорт ще се подобри през жегите изрази и възрастна дама, която току-що бе слязла от трамвая.

На запитване от „Столичен електротранспорт" ЕАД изпратиха подробна справка за наличните климатици в шофьорските кабини и в салона с пътници. Общо 67 мотриси са фабрично оборудвани с климатични инсталации както за кабината на ватмана, така и за салона на пътниците, показва справката на „Столичен електротранспорт". На 40 трамвая предстои монтаж на климатици в салона за пътниците след тяхната модернизация в срок до септември 2030 г. На 40 вече са монтирани климатици във ватманските кабини от „Столичен електротранспорт". На 11 трамвая предстои монтаж на климатици във ватманската кабина до края на 2025 г., а на 40 други предстои монтаж след модернизация на трамваите в срок до септември 2030 г. Всички електробуси и тролейбуси са 100% климатизирани.

Обществената поръчка за доставка на климатици за мотриси тип Т6А2 и Т6А5 беше обявена през 2023 г. Договорът за доставка е за малко над 600 000 лв. Началната дата е 26 февруари 2024 г., а крайната - 25 февруари 2026 г., се посочва в Портала за обществени поръчки. В договора е записано още, че необходимият брой климатици е до 70, а единичната цена без ДДС е 8595 лв.

Изисквания при работа в топло време

В Наредба за минималните изисквания за микроклимата на работните места са регламентирани задължения на работодателя да оцени риска за здравето и безопасността на работещите от параметрите на микроклимата в помещенията и да осигури ефективно работещи климатични инсталации, които да осигурят оптималните температури от 18 и 25 градуса според типа работа, напомнят от Инспекцията по труда. При определени условия, когато температурите навън са много високи, законодателят е предвидил и допустима температура в помещенията до 33 градуса, уточниха оттам.

При работа на открито по-ефективни са организационните мерки като смяна на работното време или на типа работа. Работодателят е задължен да предприеме такива при подадени оранжеви и червени кодове за опасни климатични явления.

Настоящата седмица започна с предупреждение от втора степен - оранжев код, за 19 области и от първа степен - жълт код, за високи температури за девет области в страната. Днес ще бъде предимно слънчево. В сряда и четвъртък ще бъде слънчево и сухо, с преобладаващи максимални температури между 30° и 35°, съобщиха от Националния институт по метеорология и хидрология.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Иззеха над килограм марихуана при акция за противодействие на разпространението на наркотиците в столицата
Столични криминалисти иззеха над килограм марихуана при акция за противодействие на разпространението на наркотиците в столицата, съобщиха от Министерство на вътрешните работи (МВР ...
Клиенти на игрална зала са пострадали при стрелба с ловно оръжие
Клиенти на игрална зала са пострадали при стрелба с ловно оръжие, съобщиха от Областната дирекция на МВР (ОДМВР) в Благоевград.  Малко след 4:00 часа тази нощ в Районно управл ...
Общо 377 машини обработват републиканските пътища в районите със снеговалеж
Общо 377 снегопочистващи машини обработват републиканските пътища. Слаб сняг вали в Северна България, като по-интензивен е в областите Враца, Видин и Монтана, както и по Староплани ...
Прогноза за времето на 26 Декември (Петък) и следващите дни
През нощта ще остане облачно. Валежите почти навсякъде ще спират, най-късно сутринта в Централна Южна България и крайните югоизточни райони. Североизточният вятър до сутринта в пов ...
В Пампорово натрупа около 15 см сняг, пътищата в област Смолян са проходими при зимни условия
Около 15 см е снежната покривка в курорта Пампорово, съобщиха от Планинската спасителна служба. Сняг има и по високите части на област Смолян, а в по-ниските места валежите са от ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Възстановено е движението по пътя Оряхово – Селановци, информираха от АПИ
Възстановено е движението по път III-306 Оряхово – Селановци, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). По рано през деня, от Агенцията съобщиха, че временно е ограни ...
Иззеха над килограм марихуана при акция за противодействие на разпространението на наркотиците в столицата
Столични криминалисти иззеха над килограм марихуана при акция за противодействие на разпространението на наркотиците в столицата, съобщиха от Министерство на вътрешните работи (МВР ...
Пътищата във Великотърновска област се обработват срещу заснежаване и обледяване и са проходими
Пътищата във Великотърновска област се обработват срещу заснежаване и обледяване и са проходими, каза Венцислав Ангелов, директор на Областното пътно управление във Велико Търново ...
В Кюстендилско сняг има само по високите места, съобщиха от Областното пътно управление
Сняг вали само по високите места в Кюстендилско, казаха от Областното пътно управление. Снежна покривка от 4-5 см беше натрупала в районите на местността Черна нива, по пътя за Ду ...
Клиенти на игрална зала са пострадали при стрелба с ловно оръжие
Клиенти на игрална зала са пострадали при стрелба с ловно оръжие, съобщиха от Областната дирекция на МВР (ОДМВР) в Благоевград.  Малко след 4:00 часа тази нощ в Районно управл ...
Тикер в 14:47 ч.
Възстановено е движението по път III-306 Оряхово – Селановци, съобщиха от ...
Начало Основна линия
5278
България

Как жегите се отразяват на хората и по-рискови ли за някои работещи като ватманите

Реално ли е усещането за все по-топли лета и по-продължителни периоди на суша, как влияят жегите на работещите и с какви мерки може да се облекчи трудът им – по тези теми екип разговаря с климатолога Симеон Матев и ватмана на трамвай в София Александър Трифонов.Срещнахме се с тях през един от горещите дни през август, когато в столицата температурата беше около 30 градуса.

| 12 Август 2025, 09:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Как жегите се отразяват на хората и по-рискови ли за някои работещи като ватманите
Как жегите се отразяват на хората и по-рискови ли за някои работещи като ватманите
Снимка © Христо Стефанов / БТА

Реално ли е усещането за все по-топли лета и по-продължителни периоди на суша, как влияят жегите на работещите и с какви мерки може да се облекчи трудът им – по тези теми екип разговаря с климатолога Симеон Матев и ватмана на трамвай в София Александър Трифонов. Срещнахме се с тях през един от горещите дни през август, когато в столицата температурата беше около 30 градуса. И двамата коментираха, че топлото време не е за подценяване, а гражданите трябва да намерят начин, по който да се охлаждат.

Горещото време не е за подценяване 

Достигането на рекордно високи температури вече стана традиция през последните 7-8 години, каза Симеон Матев. Най-високата температура до момента за това лято у нас е 43,5 градуса в Монтана, посочи той.

В някои отношения климатът ни започна да наподобява този на Северна Гърция, като това се вижда в Сандански, Хасково и Кърджали, където средната температура е като тази в гръцките градове отпреди 30-40 години, разясни Матев. София вече има средногодишна температура като Благоевград, а Благоевград – тази на Сандански, добави той.

Макар за страната да няма достигнат абсолютен рекорд това лято, климатологът предупреждава, че жегите стават все по-продължителни. Трябва да сме адаптирани за горещото време и да не го пренебрегваме, съветва той.

Тези продължителни горещини се отразяват негативно на хората, защото сме свидетели на поредица от дни, в които температурата не пада под 35-40 градуса, обясни Матев. По време на такива горещи вълни нощните температури също са високи и често не падат под 20 градуса, това са т.нар. тропически нощи, добави той. Организмът не успява да се охлади добре, тялото не си отпочива, горещите вълни изтощават, подчерта климатологът. По думите му вследствие на това човек става по-податлив на болести, а работоспособността намалява.

Как човек ще понесе жегите в работно време, зависи от неговата издръжливост. Ако седиш на сянка, може да седиш на открито и цял ден, но ако извършваш тежка физическа дейност под ярките лъчи на слънцето - повече от два часа сутрин и два следобед е доста изтощително, каза Матев. И предупреди – работата в горещо време може да е фатална, ако работещият не се охлажда, не приема течности и няма възможност да се възстанови.

По думите на Матев ватманите и шофьорите на градския транспорт могат да бъдат изложени на риск. Ватманът се намира на сянка, но самото превозно средство е на слънце, а голяма част от прозорците или не се отварят, или се отварят малко, коментира той. Така, ако температурата навън е екстремно висока, в помещението на ватмана може да стигне 40 градуса, отбеляза Матев, който разказа, че е участвал в експерименти за измерване на температурата в шофьорската кабина. Ако навън е до 40 градуса, вътре може да стане дори 55 градуса, а рекордът, който сме измерили, е 62 градуса, каза климатологът. При такива температури не мисля, че дори трябва да се работи, добави той. Компаниите, които са оператори на транспортни средства, трябва да вземат необходимите мерки за безопасност, като осигурят климатик или други охлаждащи средства, посочи климатологът. 

Как работят ватманите без климатик  

Не бих казал, че горещината се отразява добре, в кабината става над 45 градуса, когато навън е над 35 градуса, каза Александър Трифонов, който е ватман от над пет години и вози пътници по линия 22 около осем – девет часа на ден. Той смята, че миналото лято е било по-горещо, докато тази година температурите са по-поносими.

Според него горещината пречи и на пътниците, защото помещенията на старите трамваи не са охладени. Понякога на хората им става лошо, твърди той. Някои от старите трамваи са климатизирани, но само кабините на ватманите, заяви Трифонов.

Как се справяме – отваряме страничните прозорчета и пием течности. Не може да кажеш: „Няма да работя“, след което да си тръгнеш. Работиш и това е, качваш се и тръгваш, коментира ватманът. 

За да пребори жегите, той приема повече течности, в почивките си купува сладолед, а в кабинета си има малък вентилатор, макар че и той не успява да охлади помещението. На първата и последната спирка имаме по около десет минути почивка, но няма къде да се охладиш. Привилегировани са тези, на които са поставени климатиците, коментира ватманът.

На въпрос защо няма сложени климатици във всички трамваи, Трифонов заяви, че са били информирани, че липсват определени части. Свикнал съм на горещо, така че нямам кой знае какви притеснения, каза ватманът с усмивка, докато напуска крайната си спирка, обръща и поема обратно в посока центъра. Въпреки горещината ватманът сподели, че работата му харесва.

Срещаме пътници, които чакат на спирките. Някои от тях разказаха, че пътуват всеки ден с трамвай, въпреки че е много жега. Отворените прозорци и люковете не вършат работа при големите горещини, сподели жена, която пътува по линия 22.

Надежда, че ситуацията в градския транспорт ще се подобри през жегите изрази и възрастна дама, която току-що бе слязла от трамвая.

На запитване от „Столичен електротранспорт" ЕАД изпратиха подробна справка за наличните климатици в шофьорските кабини и в салона с пътници. Общо 67 мотриси са фабрично оборудвани с климатични инсталации както за кабината на ватмана, така и за салона на пътниците, показва справката на „Столичен електротранспорт". На 40 трамвая предстои монтаж на климатици в салона за пътниците след тяхната модернизация в срок до септември 2030 г. На 40 вече са монтирани климатици във ватманските кабини от „Столичен електротранспорт". На 11 трамвая предстои монтаж на климатици във ватманската кабина до края на 2025 г., а на 40 други предстои монтаж след модернизация на трамваите в срок до септември 2030 г. Всички електробуси и тролейбуси са 100% климатизирани.

Обществената поръчка за доставка на климатици за мотриси тип Т6А2 и Т6А5 беше обявена през 2023 г. Договорът за доставка е за малко над 600 000 лв. Началната дата е 26 февруари 2024 г., а крайната - 25 февруари 2026 г., се посочва в Портала за обществени поръчки. В договора е записано още, че необходимият брой климатици е до 70, а единичната цена без ДДС е 8595 лв.

Изисквания при работа в топло време

В Наредба за минималните изисквания за микроклимата на работните места са регламентирани задължения на работодателя да оцени риска за здравето и безопасността на работещите от параметрите на микроклимата в помещенията и да осигури ефективно работещи климатични инсталации, които да осигурят оптималните температури от 18 и 25 градуса според типа работа, напомнят от Инспекцията по труда. При определени условия, когато температурите навън са много високи, законодателят е предвидил и допустима температура в помещенията до 33 градуса, уточниха оттам.

При работа на открито по-ефективни са организационните мерки като смяна на работното време или на типа работа. Работодателят е задължен да предприеме такива при подадени оранжеви и червени кодове за опасни климатични явления.

Настоящата седмица започна с предупреждение от втора степен - оранжев код, за 19 области и от първа степен - жълт код, за високи температури за девет области в страната. Днес ще бъде предимно слънчево. В сряда и четвъртък ще бъде слънчево и сухо, с преобладаващи максимални температури между 30° и 35°, съобщиха от Националния институт по метеорология и хидрология.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Иззеха над килограм марихуана при акция за противодействие на разпространението на наркотиците в столицата
Клиенти на игрална зала са пострадали при стрелба с ловно оръжие
Общо 377 машини обработват републиканските пътища в районите със снеговалеж
Прогноза за времето на 26 Декември (Петък) и следващите дни
В Пампорово натрупа около 15 см сняг, пътищата в област Смолян са проходими при зимни условия
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Основна линия
Възстановено е движението по пътя Оряхово – Селановци, информираха от АПИ
Сфера
Иззеха над килограм марихуана при акция за противодействие на разпространението на наркотиците в столицата
Основна линия
Пътищата във Великотърновска област се обработват срещу заснежаване и обледяване и са проходими
Местен фокус
В Кюстендилско сняг има само по високите места, съобщиха от Областното пътно управление
Сфера
Клиенти на игрална зала са пострадали при стрелба с ловно оръжие
В детайли
Антични настолни игри и сега учат на търпение, правила, стратегии и поемане на отговорност, според експерти
Местен фокус
Ползвайте само официални места за обмяна – банки или пощенски станции, съветва МВР по повод въвеждане на еврото от 1 януари 2026 г.
Сфера
Общо 377 машини обработват републиканските пътища в районите със снеговалеж
Сфера
Прогноза за времето на 26 Декември (Петък) и следващите дни
На преден план
Улиците в Плевен и общинската пътна мрежа са проходими при зимни условия, съобщиха от Общината
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.