Начало Контекст Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
10657
България

Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев.Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година.

| 12 Септември 2025, 21:23 ч.
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Снимка © БТА

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев. Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година. Мюнхен 1923“, са Свобода Цекова и Антон Стайков, а на малко познатия дружески шарж, около който е изградена тя, са изобразени знакови фигури от българския културен живот между двете световни войни. 

На последното за годината редовно заседание Общинският съвет в Долни Дъбник щ

За поредна година старозагорският мото клуб “Free Wind Riders“, с

Министерството на отбраната е сключило рамково споразумение за доставка на на

Директорът на подкрепа на Центъра за социална рехабилитация и интеграция (ЦСР

Той добави, че от днес желаещите ще могат да си купят билет за сесиите н

Рисунката е създадена от Райко Алексиев в Мюнхен през бурната 1923 година, като по неясни причини художникът го е скъсал и изхвърлил веднага след създаването му. По-късно творбата е спасена от Олга Живкова – сестра на Маша Живкова-Узунова, тогава годеница на Дечко Узунов – и пренесена в София. Сто години по-късно чрез тази изложба творбата достига до публиката, носейки своите истории и загадки. 

В зимната сцена на отпътуване на рисунката оживява група български студенти и интелектуалци – едни вече утвърдени, други още в началото на своя път. Сред тях са поетите Николай Лилиев и Елисавета Багряна, писателите Светослав Минков и Георги Райчев, художниците Райко Алексиев, Дечко Узунов, Константин Щъркелов и Маша Живкова, а разказът на експозицията не свършва в края на 1923 година, а проследява живота им и след тяхното завръщане в България. 

Творбата е предоставена на кураторите от наследничката на Олга Живкова Мария Дерменджиева с идеята да разкажат историята зад нея, каза Антон Стайков. „Тя донесе тази никога непоказвана и нереставрирана и пълна с мистерия рисунка и ние решихме да се опитаме да направим дори и малък разказ, защото си струва“, посочи той. Кураторът подчерта, че  непознат шарж на 11 герои не е нещо, което се среща често. Сюжетът на творбата е именно от 1923 година. „Знаем за този период, за българската колония, за интересната година и решихме да направим нашия малък разказ и да обедини тези персонажи, които са на карикатурата, за да отдадем дължимото на тези български творци“, обясни той. По думите му във всички от тях има разочарование от това, което става в България, както и желание да се докоснат колкото се може повече до културната среда в Германия, за което пък им помага хиперинфлацията. „Тогава се оказва, че докато марката се превръща от десетки хиляди до милиард, българският лев има по-висока стойност и те могат да си позволят да си купуват най-различни, понякога луксозни неща“, отбеляза Антон Стайков. Всички от тях впоследствие се прибират в България и изграждат в периода между двете войни част от елита на страната. Кураторът изрази мнение, че този шарж ще даде възможност на изследователите да открият много неща около тези личности и посочи, че именно това е смисълът на подобни открития - да влязат в общия разказ. 

За кураторите най-голямото предизвикателство е било да разгърнат разказа в толкова камерно пространство, коментира Свобода Цекова. „Намираме се в стая, която е може би 12 квадратни метра. Правили сме изложби на 1000 квадрата и повече, но никога не сме работили в толкова малко помещение и се чудехме много как да направим разказа“, посочи тя. Цекова изказа специална благодарност на директора на Художествена галерия – Казанлък д-р Пламен Петров за това, че е отворен за всякакви идеи и е посрещнал с абсолютно доверие идеята изложбата да започва в шкаф. „От шкафа разказът преминава върху една маса и в една книга, която представя какво са правили героите през 1923 година, но има и отделни глави, които дават допълнителна информация за контекста събитията“, обясни Свобода Цекова. Макар и темата да е 1923 година, разказът не спира в края на годината, а продължава с историята на тези хора след завръщането им в България.  По думите и това е „хибрид между камерна изложба и читалня в библиотека“, а кураторите искат да проверят как това ще работи с публиката и дали може в толкова малко пространство да се организира разказ, който да функционира.  В изложбата са използвани копия от репродукции, фотопрепратки, писма, кореспонденция, цитати на изследователи, работили по темата. Подготовката е започнала преди повече от година и половина, предстои да бъде създадено и книжно издание. Цекова подчерта, че зад изложбата стои трудът на много хора и изказа благодарност на всички, помогнали за нейното създаване. 

Освен че е дълго изследователско пътешествие на кураторите, тази изложба по невероятен начин преплита житейски и творчески съдби на личности, които определяме като едни от големите стълбове на българския модернизъм и на всички онези процеси, случили се в България през 30-те и 40-те години на миналия век, каза директорът на казанлъшката галерия д-р Пламен Петров. Той посочи, че именно събитията, които тези личности преживяват заедно през 1923, се превръщат в ключа, начертал следващото развитие на българското изкуство. Д-р Петров отбеляза, че наблюдава работата на Свобода Цекова  и Антон Стайков от две десетилетия и определи настоящата изложба като „изумително важна крачка в техния творчески тандем“. Той изрази надежда тя да бъде показана в разгърнатия си вариант и в Мюнхен. Мисля, че това е едно от най-европейски изпълнените изложбени продукти в страната в последните няколко години, заяви директорът. 

Дарения за децата на община Опака предизвикаха предколедни усмивки у най-малк

Дойдат ли избори, се заговаря веднага за Избирателен кодекс, за машини и за и

Общинските съветници в Девин гласуваха на провелото се днес редовно заседание

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Временно е ограничено движението на МПС над 12 тона през граничния преход "Кулата – Промахон"
Временно е ограничено движението на моторни превозни средства (МПС) над 12 т по път I-1 (Е-79) София – Кулата през граничния преход "Кулата – Промахон", поради протест ...
Над 90 жители на Смолян внесоха жалба в Административния съд срещу решение на ОбС за предоставяне на близо 40 дка имоти за фотоволтаична централа
Над 90 жители на Смолян внесоха жалба в Административния съд срещу решение на Общинския съвет (ОбС) за предоставяне на близо 40 дка имоти за фотоволтаична централа, съобщи адв. Ел ...
Опити за измами през мобилни приложения във връзка преминаването на България към еврото, регистрира полицията в Русе
Опити за измами през мобилни приложения във връзка преминаването на България към еврото, регистрира полицията в Русе, съобщи заместник-директорът на Областната дирекция на МВР в кр ...
Касите на Община Угърчин няма да приемат плащания на 30 декември, съобщиха от администрацията
На 30 декември, вторник, касите на Община Угърчин няма да приемат плащания – нито касово, нито с ПОС терминал, във връзка с работата на банковите институции, свързана с преми ...
КЗК образува производство с приоритет по жалба срещу обществена поръчка за „топъл обяд“ на Община Пловдив
Производство по жалба срещу решението на Община Пловдив за откриване на обществена поръчка за услугата „топъл обяд“ за нуждаещи се лица образува Комисията по защита на ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Подобряване на на движението през Дунав мост и на влаковата свързаност с Букурещ са сред приоритетите на областния управител на Русе
Подобряване на влаковата свързаност между Русе и Букурещ, както и на движението през Дунав мост са сред приоритетите, които заяви, че си е поставил областният управител на Русе Дра ...
Благотоворителният коледен базар в Шипка събра близо три хиляди лева за две местни каузи
Около 2700 лева са събраните средства от коледния благотворителен базар в Шипка, съобщи кметът на населеното място Василка Панайотова. Инициативата премина под надслов „Спод ...
Засилено полицейско присъствие ще има преди и по време на предстоящите празнични и почивни дни в Шумен
Засилено полицейско присъствие ще има преди и по време на предстоящите празнични и почивни дни. Създадена е организация за засилено полицейско присъствие около обектите и местата, ...
Към момента не се планира обявяване на грипна епидемия в област Перник
Към момента не се планира обявяване на грипна епидемия в област Перник, съобщи директорът на Регионалната здравна инспекция (РЗИ) в Перник, д-р Александър Златанов. По думите му, ...
В Ямбол нова наредба урежда контрола при разкопаване и последващо възстановяване на настилки след ремонти по техническата инфраструктура
Общинският съвет в Ямбол гласува нова наредба за условията и реда за разкопаване и последващи възстановителни работи при изграждане или при отстраняване на повреди по техническата ...
Тикер в 17:16 ч.
Подобряване на влаковата свързаност между Русе и Букурещ, както и на движението ...
Начало Контекст
10657
България

Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев.Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година.

| 12 Септември 2025, 21:23 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Снимка © БТА

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев. Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година. Мюнхен 1923“, са Свобода Цекова и Антон Стайков, а на малко познатия дружески шарж, около който е изградена тя, са изобразени знакови фигури от българския културен живот между двете световни войни. 

Рисунката е създадена от Райко Алексиев в Мюнхен през бурната 1923 година, като по неясни причини художникът го е скъсал и изхвърлил веднага след създаването му. По-късно творбата е спасена от Олга Живкова – сестра на Маша Живкова-Узунова, тогава годеница на Дечко Узунов – и пренесена в София. Сто години по-късно чрез тази изложба творбата достига до публиката, носейки своите истории и загадки. 

В зимната сцена на отпътуване на рисунката оживява група български студенти и интелектуалци – едни вече утвърдени, други още в началото на своя път. Сред тях са поетите Николай Лилиев и Елисавета Багряна, писателите Светослав Минков и Георги Райчев, художниците Райко Алексиев, Дечко Узунов, Константин Щъркелов и Маша Живкова, а разказът на експозицията не свършва в края на 1923 година, а проследява живота им и след тяхното завръщане в България. 

Творбата е предоставена на кураторите от наследничката на Олга Живкова Мария Дерменджиева с идеята да разкажат историята зад нея, каза Антон Стайков. „Тя донесе тази никога непоказвана и нереставрирана и пълна с мистерия рисунка и ние решихме да се опитаме да направим дори и малък разказ, защото си струва“, посочи той. Кураторът подчерта, че  непознат шарж на 11 герои не е нещо, което се среща често. Сюжетът на творбата е именно от 1923 година. „Знаем за този период, за българската колония, за интересната година и решихме да направим нашия малък разказ и да обедини тези персонажи, които са на карикатурата, за да отдадем дължимото на тези български творци“, обясни той. По думите му във всички от тях има разочарование от това, което става в България, както и желание да се докоснат колкото се може повече до културната среда в Германия, за което пък им помага хиперинфлацията. „Тогава се оказва, че докато марката се превръща от десетки хиляди до милиард, българският лев има по-висока стойност и те могат да си позволят да си купуват най-различни, понякога луксозни неща“, отбеляза Антон Стайков. Всички от тях впоследствие се прибират в България и изграждат в периода между двете войни част от елита на страната. Кураторът изрази мнение, че този шарж ще даде възможност на изследователите да открият много неща около тези личности и посочи, че именно това е смисълът на подобни открития - да влязат в общия разказ. 

За кураторите най-голямото предизвикателство е било да разгърнат разказа в толкова камерно пространство, коментира Свобода Цекова. „Намираме се в стая, която е може би 12 квадратни метра. Правили сме изложби на 1000 квадрата и повече, но никога не сме работили в толкова малко помещение и се чудехме много как да направим разказа“, посочи тя. Цекова изказа специална благодарност на директора на Художествена галерия – Казанлък д-р Пламен Петров за това, че е отворен за всякакви идеи и е посрещнал с абсолютно доверие идеята изложбата да започва в шкаф. „От шкафа разказът преминава върху една маса и в една книга, която представя какво са правили героите през 1923 година, но има и отделни глави, които дават допълнителна информация за контекста събитията“, обясни Свобода Цекова. Макар и темата да е 1923 година, разказът не спира в края на годината, а продължава с историята на тези хора след завръщането им в България.  По думите и това е „хибрид между камерна изложба и читалня в библиотека“, а кураторите искат да проверят как това ще работи с публиката и дали може в толкова малко пространство да се организира разказ, който да функционира.  В изложбата са използвани копия от репродукции, фотопрепратки, писма, кореспонденция, цитати на изследователи, работили по темата. Подготовката е започнала преди повече от година и половина, предстои да бъде създадено и книжно издание. Цекова подчерта, че зад изложбата стои трудът на много хора и изказа благодарност на всички, помогнали за нейното създаване. 

Освен че е дълго изследователско пътешествие на кураторите, тази изложба по невероятен начин преплита житейски и творчески съдби на личности, които определяме като едни от големите стълбове на българския модернизъм и на всички онези процеси, случили се в България през 30-те и 40-те години на миналия век, каза директорът на казанлъшката галерия д-р Пламен Петров. Той посочи, че именно събитията, които тези личности преживяват заедно през 1923, се превръщат в ключа, начертал следващото развитие на българското изкуство. Д-р Петров отбеляза, че наблюдава работата на Свобода Цекова  и Антон Стайков от две десетилетия и определи настоящата изложба като „изумително важна крачка в техния творчески тандем“. Той изрази надежда тя да бъде показана в разгърнатия си вариант и в Мюнхен. Мисля, че това е едно от най-европейски изпълнените изложбени продукти в страната в последните няколко години, заяви директорът. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Временно е ограничено движението на МПС над 12 тона през граничния преход "Кулата – Промахон"
Над 90 жители на Смолян внесоха жалба в Административния съд срещу решение на ОбС за предоставяне на близо 40 дка имоти за фотоволтаична централа
Опити за измами през мобилни приложения във връзка преминаването на България към еврото, регистрира полицията в Русе
Касите на Община Угърчин няма да приемат плащания на 30 декември, съобщиха от администрацията
КЗК образува производство с приоритет по жалба срещу обществена поръчка за „топъл обяд“ на Община Пловдив
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Контекст
Подобряване на на движението през Дунав мост и на влаковата свързаност с Букурещ са сред приоритетите на областния управител на Русе
В детайли
Благотоворителният коледен базар в Шипка събра близо три хиляди лева за две местни каузи
Контекст
Засилено полицейско присъствие ще има преди и по време на предстоящите празнични и почивни дни в Шумен
Местен фокус
Към момента не се планира обявяване на грипна епидемия в област Перник
Основна линия
В Ямбол нова наредба урежда контрола при разкопаване и последващо възстановяване на настилки след ремонти по техническата инфраструктура
На преден план
Президентът Румен Радев и ръководството на Асоциацията на банките в България обсъдиха готовността на сектора за въвеждане на еврото
Местен фокус
Две жени са загинали при катастрофата във Варна
Основна линия
Общинските съветници в Кайнарджа приеха план-сметка за дейностите по събиране и транспортиране на битови отпадъци за 2026 г.
Контекст
Общинския съвет в Перник гласува увеличение на ставката за данък недвижими имоти от 2,5 на 3 промила
Контекст
Има пострадали при тежка катастрофа в района на Колхозния пазар във Варна, съобщиха от полицията
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.