Начало В детайли Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
229
България

Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура.

| 18 Септември 2025, 10:50 ч.
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Снимка © Владимир Шоков

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите. Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура. Парламентът прие на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт.

През нощта ще бъде предимно ясно, но след полунощ от северозапад облачността

Община Казанлък се включва в кампанията „Да изчистим България заедно&ld

Вотът трябва да е мотивиран, а получаваме попара, компилация от слухове, клев

Днес празнуваме София – град с история, дух и бъдеще, град, който заедн

Празник на хляба и плодородието съживи старите традиции в кубратското село Ка

Лицата, участващи в органите на управление на жп инфраструктура, и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, трябва да работят безпристрастно и тяхната безпристрастност не следва да е повлияна от никакви конфликти на интереси, гласува Народното събрание (НС). Те не могат да извършват и конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения. Те няма да могат и да заемат едновременно следните длъжности: членове на органи на управление на управител на инфраструктура и членове на органи на управление на железопътно предприятие; служители, отговорни за вземането на решения във връзка с основните функции, и членове на органи на управление на железопътно предприятие. Ако има надзорен съвет, няма да могат да са и членове на надзорния съвет на управител на инфраструктура и членове на надзорния съвет на железопътно предприятие; членове на надзорния съвет на предприятие, което е част от вертикално интегрирано предприятие по смисъла на Директива (ЕС) 2016/2370 и което упражнява контрол едновременно над железопътно предприятие и над управител на инфраструктура, и членове на органите на управление на този управител на инфраструктура.

Отпадна забраната да не могат да бъдат прехвърляни дейности на НКЖИ като осигуряване използването на железопътна инфраструктура от лицензирани превозвачи при равнопоставени условия; извършване на дейности по развитието, ремонта, поддържането и експлоатацията на железопътната инфраструктура; определяне и събиране на инфраструктурните такси от лицензираните железопътни превозвачи в съответствие с методика, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това са сред основните функции на компанията. Така управител на жп инфраструктура може да възлага функции на трето лице - търговец, при условие че то не е железопътно предприятие, не контролира железопътно предприятие, нито е контролирано от железопътно предприятие; извършването на дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие. Разпоредбата се прилага в случаите, когато за управителя на железопътната инфраструктура не възниква конфликт на интереси и е гарантирана поверителността на търговската информация в съответствие с действащото законодателство.

Управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си, записа парламентът.

Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции, предвидиха депутатите.

Срещу гласуваните промени са обявиха от „Възраждане“, „Морал, единство, чест“(МЕЧ) и „Величие“.

От години се политизира всичко, свързано с Министерството на вътрешните работ

Новият сайт на Bulgaria Wants You вече е факт. Организацията, създадена от Ив

Седмица на отворените врати в лечебните заведения за диагностика и лечение на

Никола Димитров от „Възраждане“ изрази притесненията на парламентарната група, че концесионерите ще започнат да изземват функциите на НКЖИ. Ние сме против този законопроект, не бива да бъде разглеждан и гласуван в този вид, подчерта депутатът. Колегата му Ивайло Чорбов изтъкна, че от гледна точка на сигурността на държавата жп инфраструктура играе ключова роля. Предаването на такъв вид инфраструктура на частни лица е абсолютно безумие, коментира той. Според него не е ясно кой ще осигурява сигурността на такъв вид оборудване и не може да се разпродава такъв вид държавна собственост безотговорно. Това е схема, която източва държавата, заяви и Емил Янков.

Христо Расташки (МЕЧ) го подкрепи, изтъквайки, че с тези промени се правят схеми. С измененията, които дават право да се прехвърлят функции, се дава възможност на хубавите линии да минат в ръцете на частници, а тези на загуба – ще се поддържат от държавата, изтъкна той. В момента се разбива БДЖ и ще бъде дадено на частници, ще бъде ограбено, смята депутатът. Ще приключим въобще държавния монопол върху влаковете, коментира той.

Красимира Катинчарова от „Величие“ отбеляза, че българските държавни железници изпълняват и социална функция. Искате да ги разпродавате на парче, защото няма пари, а няма пари, защото държавата се управлява зле, коментира тя. Събудете националната си съвест, призова тя управляващите. Все нещо трябва да остане на тази държава да управлява в интерес на хората, БДЖ не могат да бъдат отдавани на частници, не са за продан, категорична е Катинчарова.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Боровата процесионка е много добър индикатор за климатичните промени, коментираха експерти
Боровата процесионка е много добър индикатор за климатичните промени, заради изменението на климата вредителят може да прониква и на по-големи надморски величини, коментираха експе ...
Над 16 милиона лева са щетите от пожара в Пирин, който възникна на 25 юли, съобщиха от Югозападното държавно предприятие
На повече от 16 милиона лева се оценяват щетите от пожара в Пирин, съобщиха от Югозападното държавно предприятие (ЮЗДП). Изгорялата дървесина е около 280 000 куб. метра. Огънят там ...
Общинският съвет в Пловдив прие наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух
Общинският съвет в Пловдив прие Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на община Пловдив. Точката предизвика дълго обсъж ...
Приходите от нощувки достигат близо 1 млн. лв. в област Сливен
През юли 2025 г. в област Сливен са функционирали 50 обекта с 10 и повече легла - хотели, мотели, къмпинги, хижи и други места за краткосрочно настаняване, с 801 стаи и 1 704 легла ...
За година и половина в Агенция "Пътна инфраструктура" са раздадени 14 млн. лв. бонуси на 2113 служители
За година и половина в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) са раздадени 14 милиона лева бонуси на 2113 служители, каза Петър Петров от "Възраждане" в кулоарите на Народното събран ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Парламентът ратифицира Второто изменение на Споразумението за финансиране по Механизма за възстановяване и устойчивост между ЕК и България
Парламентът ратифицира на две четения в едно заседание Второто изменение на Споразумението за финансиране по Механизма за възстановяване и устойчивост между Европейската комисия и ...
В област Шумен осигуреността с лекари е 34,2 на 10 000 души, с 12,6 пункта по-ниска от средната за страната към края на 2024 година
В област Шумен осигуреността с лекари е 34,2 на 10 000 души от населението, с 12,6 пункта по-ниска от средната за страната към края на 2024 г. Осигуреността с общопрактикуващи лека ...
Апелативният съд заседава по мерките за неотклонение на Никола Барбутов и бизнесмена Петър Рафаилов
Софийският апелативен съд решава дали да потвърди решението на по-долната инстанция и да остави за постоянно в ареста бившия зам.-кмет на София Никола Барбутов и бизнесмена Петър Р ...
Започва имунизационната кампания срещу COVID-19 за есенно-зимния сезон 2025/2026 г.
Започва имунизационната кампания срещу COVID-19 за есенно-зимния сезон 2025/2026 г. Приложението на ваксините ще започне от 23 септември във всички области на страната и ще бъде на ...
Полицейска операция за противодействие на противообществените прояви започва в разградските села Ясеновец и Дряновец
Специализирана полицейска операция за противодействие на противообществените прояви започва на територията на разградските села Ясеновец и Дряновец, съобщи говорителят на Областнат ...
Тикер в 14:13 ч.
Парламентът ратифицира на две четения в едно заседание Второто изменение на Спор ...
Начало В детайли
229
България

Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура.

| 18 Септември 2025, 10:50 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Парламентът гласува на второ четене промени в в Закона за железопътния транспорт
Снимка © Владимир Шоков

Обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите. Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура. Парламентът прие на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт.

Лицата, участващи в органите на управление на жп инфраструктура, и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, трябва да работят безпристрастно и тяхната безпристрастност не следва да е повлияна от никакви конфликти на интереси, гласува Народното събрание (НС). Те не могат да извършват и конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения. Те няма да могат и да заемат едновременно следните длъжности: членове на органи на управление на управител на инфраструктура и членове на органи на управление на железопътно предприятие; служители, отговорни за вземането на решения във връзка с основните функции, и членове на органи на управление на железопътно предприятие. Ако има надзорен съвет, няма да могат да са и членове на надзорния съвет на управител на инфраструктура и членове на надзорния съвет на железопътно предприятие; членове на надзорния съвет на предприятие, което е част от вертикално интегрирано предприятие по смисъла на Директива (ЕС) 2016/2370 и което упражнява контрол едновременно над железопътно предприятие и над управител на инфраструктура, и членове на органите на управление на този управител на инфраструктура.

Отпадна забраната да не могат да бъдат прехвърляни дейности на НКЖИ като осигуряване използването на железопътна инфраструктура от лицензирани превозвачи при равнопоставени условия; извършване на дейности по развитието, ремонта, поддържането и експлоатацията на железопътната инфраструктура; определяне и събиране на инфраструктурните такси от лицензираните железопътни превозвачи в съответствие с методика, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това са сред основните функции на компанията. Така управител на жп инфраструктура може да възлага функции на трето лице - търговец, при условие че то не е железопътно предприятие, не контролира железопътно предприятие, нито е контролирано от железопътно предприятие; извършването на дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие. Разпоредбата се прилага в случаите, когато за управителя на железопътната инфраструктура не възниква конфликт на интереси и е гарантирана поверителността на търговската информация в съответствие с действащото законодателство.

Управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си, записа парламентът.

Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции, предвидиха депутатите.

Срещу гласуваните промени са обявиха от „Възраждане“, „Морал, единство, чест“(МЕЧ) и „Величие“.

Никола Димитров от „Възраждане“ изрази притесненията на парламентарната група, че концесионерите ще започнат да изземват функциите на НКЖИ. Ние сме против този законопроект, не бива да бъде разглеждан и гласуван в този вид, подчерта депутатът. Колегата му Ивайло Чорбов изтъкна, че от гледна точка на сигурността на държавата жп инфраструктура играе ключова роля. Предаването на такъв вид инфраструктура на частни лица е абсолютно безумие, коментира той. Според него не е ясно кой ще осигурява сигурността на такъв вид оборудване и не може да се разпродава такъв вид държавна собственост безотговорно. Това е схема, която източва държавата, заяви и Емил Янков.

Христо Расташки (МЕЧ) го подкрепи, изтъквайки, че с тези промени се правят схеми. С измененията, които дават право да се прехвърлят функции, се дава възможност на хубавите линии да минат в ръцете на частници, а тези на загуба – ще се поддържат от държавата, изтъкна той. В момента се разбива БДЖ и ще бъде дадено на частници, ще бъде ограбено, смята депутатът. Ще приключим въобще държавния монопол върху влаковете, коментира той.

Красимира Катинчарова от „Величие“ отбеляза, че българските държавни железници изпълняват и социална функция. Искате да ги разпродавате на парче, защото няма пари, а няма пари, защото държавата се управлява зле, коментира тя. Събудете националната си съвест, призова тя управляващите. Все нещо трябва да остане на тази държава да управлява в интерес на хората, БДЖ не могат да бъдат отдавани на частници, не са за продан, категорична е Катинчарова.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Боровата процесионка е много добър индикатор за климатичните промени, коментираха експерти
Над 16 милиона лева са щетите от пожара в Пирин, който възникна на 25 юли, съобщиха от Югозападното държавно предприятие
Общинският съвет в Пловдив прие наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух
Приходите от нощувки достигат близо 1 млн. лв. в област Сливен
За година и половина в Агенция "Пътна инфраструктура" са раздадени 14 млн. лв. бонуси на 2113 служители
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
На преден план
Парламентът ратифицира Второто изменение на Споразумението за финансиране по Механизма за възстановяване и устойчивост между ЕК и България
Местен фокус
В област Шумен осигуреността с лекари е 34,2 на 10 000 души, с 12,6 пункта по-ниска от средната за страната към края на 2024 година
В детайли
Апелативният съд заседава по мерките за неотклонение на Никола Барбутов и бизнесмена Петър Рафаилов
На преден план
Започва имунизационната кампания срещу COVID-19 за есенно-зимния сезон 2025/2026 г.
Местен фокус
Полицейска операция за противодействие на противообществените прояви започва в разградските села Ясеновец и Дряновец
Сфера
Боровата процесионка е много добър индикатор за климатичните промени, коментираха експерти
Местен фокус
Плантация с канабис откриха при полицейска операция край Русе, има двама задържани
Местен фокус
Регистрираната безработица в Бюрото по труда във Велико Търново през август е била 3,7% при 5,23% за страната
Сфера
Над 16 милиона лева са щетите от пожара в Пирин, който възникна на 25 юли, съобщиха от Югозападното държавно предприятие
Контекст
Пощенските клонове ще обменят евро само в населените места без банков клон
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.