Начало Цветни аспекти „Медея“ в Софийската опера – предизвикателство, любов и различност
4254
Цветни аспекти

„Медея“ в Софийската опера – предизвикателство, любов и различност

Предизвикателство за изпълнителя.Любов към ролята.
| 21 Февруари 2024, 19:51 ч.
„Медея“ в Софийската опера – предизвикателство, любов и различност
„Медея“ в Софийската опера – предизвикателство, любов и различност
Снимка © DFA

Предизвикателство за изпълнителя. Любов към ролята. Различна постановка. Ценен опит от работата с режисьора Марко Гандини и диригента Франческо Роза. Така сопраното Диана Ламар и басът Петър Найденов описват пред камерата работата си по премиерния спектакъл „Медея“ – на сцената на Софийската опера.  

„Визията е класическа, но все пак различна – заради цвета и декорите“, допълва сценографът Андреа Токио. Той е част от италианския екип на проекта, в който участва и Марио Диче, дизайнер на костюмите.

„Това е много рядко изпълнявана опера, и ние имаме този шанс да я играем сега, в България“, посочва Диана Ламар, в ролята на Медея.

„Предизвикателствата се изключително много, тъй като това е една много трудна партия. Много от най-големите ни баси са я правили, което още повече усложнява моята задача – защото трябва да се меря с висока топка“, казва Петър Найденов (Креон). По думите му ролята му е трудна и музикално, и интерпретативно, тъй като Креон е и баща, и цар, и има много нюанси в образа.

НЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО, А ИГРА

„Знам, че ролята е много трудна. Затова си казах – нека да не е предизвикателство, а да е игра, да бъде интересно, да бъде живо, да бъде изпълнено с емоция. И, всъщност, колкото повече съм вътре в ролята, колкото повече оставям гласа си свободен, толкова повече автентичността ще докосне публиката“, казва Диана Ламар.

Допълва, че нейният подход към Медея е „огромна обич и любов към тази жена, която е много нещастна, изоставена, предадена“. Със съчувствие към нея й давам място да пее, и да говори чрез мен, споделя изпълнителката.

„Мисля, че е почти невъзможно тази роля да се изпее само с един чист глас. Трябва всичко да бъде изживяно. Това помага на гласа. Затова вокалното и актьорското майсторство трябва да са заедно, и да вървят ръка да вървят. Още в първите репетиции актьорът и певицата трябва да са заедно“, обяснява Диана Ламар.

СВОБОДАТА ДА ИЗГРАЖДАШ ОБРАЗА

„Маестро Гандини е чудесен режисьор. Обожаваме го и затова работим с него прекрасно върху текста, върху интерпретацията. Той ни разяснява и ни помага, и, в същото време, ни оставя ние сами да довършим работата на сцената“, разказва Петър Найденов. Дал ни е, освен географията и настроението, и идеята, и ни оставя ние да я раздвижим, и да я направим, което е чудесно, допълва басът.

По повод уроците, които е научил по време на репетиции, казва: „Певецът винаги търси. Това е като занаят, който трябва да откраднеш – не всеки ти го дава наготово, трябва да се бориш и да го търсиш. А Марко Гандиди е човек с много богат опит, от който всички черпихме. Работи изключително спокойно и за нас е удоволствие да работим с артист от такава висока класа“.

ОПЕРА ЗА АКТЬОРИ

Това е опера за актьори, които да пеят, коментира Франческо Роза. Странно е, че „Медея“ бе забравена, защото тя винаги е имала успех, особено сред музикантите, но тя е изключително трудна, отбелязва диригентът. Това са опери, които днес не се представят – защото няма изпълнители, които да са на необходимото ниво, допълва Марко Гандини.

По думите му много малко сопрани успяват да изпълнят ролята на Медея, дори и днес. „Аз досега не съм бил в България, но причината, която възбуди моя ентусиазъм, бе именно вокалността на българските певци“, казва режисьорът, работил с Франко Дзефирели, както и с българските оперни звезди Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Красимира Стоянова,  Дарина Такова, Николай Гяуров, Мариана Пенчева. Всички тук, в „Медея“, имат присъствие, което е прекрасно, допълва режисьорът.

„Подготвила съм тази роля с цялата си любов към изкуството на пеенето и към Луиджи Керубини, с когото се запознах сега. През студентските си години много съм пяла барок и класика, което разви моя глас. Но Керубини е съвсем друг свят различава се от всички останали. Той си има свой свят и свои линии“, посочва Диана Ламар.

ДЕКОРИТЕ 

Декорът е вдъхновен от типажите на Медея и Глауче, както и от гръцката митология, казва сценографът Андреа Токио.

В първо действие сценографията е повлияна от Глауче и специфични предмети. Във второ и трето действие има съвсем различна атмосфера на осветеност и по друг начин организирано пространство. Сценичните елементи имат друг цвят, за да създадат ново пространство.

На 23, 24 и 25 февруари са премиерните представления на „Медея“. Либретото е на Франсоа-Беноа Хофман, базирано на едноименните трагедии на Еврипид и Пиер Корней. В главните роли са оперните певци на Софийската опера: Медея – Габриела Георгиева, Лилия Кехайова и Диана Ламар, Язон – Даниел Острецов и Даниел Дамянов, Креон – Петър Найденов и  Стефан Владимиров, Глауче – Станислава Момекова и Диана Василева, Нерис – Виолета Радомирска и Цвета Сарамбелиева.

Автор – Даниел Димитров
Оператор – Ивайло Михайлов
Монтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Магическият свят на "Бандата на Банши": Вълшебни герои и омагьосваща музика
Всичките образи в „Бандата на Банши: Рецепта за магия“ са подобни на нещо, което вече съм видял в ежедневието си, казва режисьорът на фентъзи филма Ангел Георгиев. „Аз обичам да ...
Форт Бояр - френска крепост, превърнала се в декор на телевизионно предаване, е застрашена от разруха
"Форт Бояр" - крепост, превърнала се декор на френско телевизионно състезание, е застрашена от капризите на времето и е планирано до 2028 г. да бъде ремонтирана, предаде АФП, като ...
Американската рок група "Харт" тръгва на световно турне
Американската рок група "Харт", която съчетава разтърсващата китара на Нанси Уилсън и мощните вокали на сестра Ан, тръгва на световно турне, предаде Асошиейтед прес. Обиколката и ...
Сандра Хюлер ще режисира театрална пиеса
Германската актриса Сандра Хюлер ще направи режисьорския си дебют през 2025 г. в „Новия Театър“ (Neues Theater) в град Хале, предаде ДПА. Тя беше номинирана за награда ...
Недялко Йорданов: Тодор Станилов кипеше от идеи и въображение
Голяма ретроспективна изложба от рождението на художника сценограф Тодор Станилов бе открита в Бургаската художествена галерия "Петко Задгорски". Роденият в Стара Загора творец пос ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Град Кемниц е обявен за Европейска столица на културата през 2025 г.
Малка изложба на източногерманска фотография има за цел да изгради мост от Венецианското биенале към град Кемниц, който е обявен за Европейска столицата на културата през 2025 г. , ...
"Семейство Едисън от 2-ро авеню“ открива обновения Театър „Азарян"
Театър „Азарян“ отваря с премиера на спектакъл, създаден изцяло в обновеното му пространство, съобщават от НДК. „Семейство Едисън от 2-ро авеню“ е продукция на Плевенския драматич ...
Рок групата "Джеймс" оглавява британската класация за албуми
Рок групата "Джеймс" оглави британската класация за албуми с Yummy, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовете. За първи път бандата, която ...
Защо Ромео Кастелучи се отказа да постави цялата тетралогия на "Пръстенът на нибелунга" в Брюксел?
Италианският режисьор Ромео Кастелучи се отказва да постави цялата тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в брюкселския театър "Ла Моне", като работата му приключва, ...
Магическият свят на "Бандата на Банши": Вълшебни герои и омагьосваща музика
Всичките образи в „Бандата на Банши: Рецепта за магия“ са подобни на нещо, което вече съм видял в ежедневието си, казва режисьорът на фентъзи филма Ангел Георгиев. „Аз обичам да ...
Тикер в 23:00 ч.
Малка изложба на източногерманска фотография има за цел да изгради мост от Венец ...
Начало Цветни аспекти
4254
Цветни аспекти

„Медея“ в Софийската опера – предизвикателство, любов и различност

Предизвикателство за изпълнителя.Любов към ролята.
| 21 Февруари 2024, 19:51 ч.
„Медея“ в Софийската опера – предизвикателство, любов и различност
„Медея“ в Софийската опера – предизвикателство, любов и различност
Снимка © DFA

Предизвикателство за изпълнителя. Любов към ролята. Различна постановка. Ценен опит от работата с режисьора Марко Гандини и диригента Франческо Роза. Така сопраното Диана Ламар и басът Петър Найденов описват пред камерата работата си по премиерния спектакъл „Медея“ – на сцената на Софийската опера.  

„Визията е класическа, но все пак различна – заради цвета и декорите“, допълва сценографът Андреа Токио. Той е част от италианския екип на проекта, в който участва и Марио Диче, дизайнер на костюмите.

„Това е много рядко изпълнявана опера, и ние имаме този шанс да я играем сега, в България“, посочва Диана Ламар, в ролята на Медея.

„Предизвикателствата се изключително много, тъй като това е една много трудна партия. Много от най-големите ни баси са я правили, което още повече усложнява моята задача – защото трябва да се меря с висока топка“, казва Петър Найденов (Креон). По думите му ролята му е трудна и музикално, и интерпретативно, тъй като Креон е и баща, и цар, и има много нюанси в образа.

НЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО, А ИГРА

„Знам, че ролята е много трудна. Затова си казах – нека да не е предизвикателство, а да е игра, да бъде интересно, да бъде живо, да бъде изпълнено с емоция. И, всъщност, колкото повече съм вътре в ролята, колкото повече оставям гласа си свободен, толкова повече автентичността ще докосне публиката“, казва Диана Ламар.

Допълва, че нейният подход към Медея е „огромна обич и любов към тази жена, която е много нещастна, изоставена, предадена“. Със съчувствие към нея й давам място да пее, и да говори чрез мен, споделя изпълнителката.

„Мисля, че е почти невъзможно тази роля да се изпее само с един чист глас. Трябва всичко да бъде изживяно. Това помага на гласа. Затова вокалното и актьорското майсторство трябва да са заедно, и да вървят ръка да вървят. Още в първите репетиции актьорът и певицата трябва да са заедно“, обяснява Диана Ламар.

СВОБОДАТА ДА ИЗГРАЖДАШ ОБРАЗА

„Маестро Гандини е чудесен режисьор. Обожаваме го и затова работим с него прекрасно върху текста, върху интерпретацията. Той ни разяснява и ни помага, и, в същото време, ни оставя ние сами да довършим работата на сцената“, разказва Петър Найденов. Дал ни е, освен географията и настроението, и идеята, и ни оставя ние да я раздвижим, и да я направим, което е чудесно, допълва басът.

По повод уроците, които е научил по време на репетиции, казва: „Певецът винаги търси. Това е като занаят, който трябва да откраднеш – не всеки ти го дава наготово, трябва да се бориш и да го търсиш. А Марко Гандиди е човек с много богат опит, от който всички черпихме. Работи изключително спокойно и за нас е удоволствие да работим с артист от такава висока класа“.

ОПЕРА ЗА АКТЬОРИ

Това е опера за актьори, които да пеят, коментира Франческо Роза. Странно е, че „Медея“ бе забравена, защото тя винаги е имала успех, особено сред музикантите, но тя е изключително трудна, отбелязва диригентът. Това са опери, които днес не се представят – защото няма изпълнители, които да са на необходимото ниво, допълва Марко Гандини.

По думите му много малко сопрани успяват да изпълнят ролята на Медея, дори и днес. „Аз досега не съм бил в България, но причината, която възбуди моя ентусиазъм, бе именно вокалността на българските певци“, казва режисьорът, работил с Франко Дзефирели, както и с българските оперни звезди Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Красимира Стоянова,  Дарина Такова, Николай Гяуров, Мариана Пенчева. Всички тук, в „Медея“, имат присъствие, което е прекрасно, допълва режисьорът.

„Подготвила съм тази роля с цялата си любов към изкуството на пеенето и към Луиджи Керубини, с когото се запознах сега. През студентските си години много съм пяла барок и класика, което разви моя глас. Но Керубини е съвсем друг свят различава се от всички останали. Той си има свой свят и свои линии“, посочва Диана Ламар.

ДЕКОРИТЕ 

Декорът е вдъхновен от типажите на Медея и Глауче, както и от гръцката митология, казва сценографът Андреа Токио.

В първо действие сценографията е повлияна от Глауче и специфични предмети. Във второ и трето действие има съвсем различна атмосфера на осветеност и по друг начин организирано пространство. Сценичните елементи имат друг цвят, за да създадат ново пространство.

На 23, 24 и 25 февруари са премиерните представления на „Медея“. Либретото е на Франсоа-Беноа Хофман, базирано на едноименните трагедии на Еврипид и Пиер Корней. В главните роли са оперните певци на Софийската опера: Медея – Габриела Георгиева, Лилия Кехайова и Диана Ламар, Язон – Даниел Острецов и Даниел Дамянов, Креон – Петър Найденов и  Стефан Владимиров, Глауче – Станислава Момекова и Диана Василева, Нерис – Виолета Радомирска и Цвета Сарамбелиева.

Автор – Даниел Димитров
Оператор – Ивайло Михайлов
Монтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Магическият свят на "Бандата на Банши": Вълшебни герои и омагьосваща музика
Форт Бояр - френска крепост, превърнала се в декор на телевизионно предаване, е застрашена от разруха
Американската рок група "Харт" тръгва на световно турне
Сандра Хюлер ще режисира театрална пиеса
Недялко Йорданов: Тодор Станилов кипеше от идеи и въображение
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Град Кемниц е обявен за Европейска столица на културата през 2025 г.
Калейдоскоп
"Семейство Едисън от 2-ро авеню“ открива обновения Театър „Азарян"
Авансцена
Рок групата "Джеймс" оглавява британската класация за албуми
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.